Featured

מדינה ירוקה

משרד המדע והמשרד להגנת הסביבה: אתר לאומי, ירכז וינגיש הידע ב’קרינה בלתי-מייננת’

פרופ’ סיגל סדצקי, שהובילה את הקמת האתר; www.tnuda.org.il; "בהקמת האתר המקיף והמקצועי ביותר בישראל בנושא; קרינה בלתי מייננת, התמודדנו עם האתגר המורכב בהעברת כמויות המידע העצומות שמצטברות בנושא חשיפה לקרינה בלתי מייננת בגבוה העיניים ובצורה מדויקת ומקיפה אך גם פשוטה וברורה" ◄ האתר, יושק ב-16 בספטמבר וינגיש לציבור הרחב המידע והידע הקיים בנושא בגובה העיניים.
משרד המדע והמשרד להגנת הסביבה: אתר לאומי, ירכז וינגיש הידע ב’קרינה בלתי-מייננת’
משרד המדע והמשרד להגנת הסביבה: אתר לאומי, ירכז וינגיש הידע ב’קרינה בלתי-מייננת’

לאחר שנים רבות של מחקרים סותרים, חוסר ודאות ובלבול בנוגע להשפעות קרינה בלתי-מייננת על חיינו, הקימו, משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל ו’המשרד להגנת הסביבה’ את "מרכז תנודע" – מרכז ידע לאומי בנושא קרינה בלתי מייננת והשפעותיה על בריאות הציבור. ה’מרכז תנודע’ מרכז את כל המחקרים הקיימים, מספק מידע אמין לציבור בנושא ועורך מחקרים חדשים. לראשונה, ישיק השבוע, מרכז תנודע, את האתר המקיף והמקצועי ביותר בישראל בנושא; ’קרינה בלתי מייננת’ וינגיש לציבור הרחב את המידע והידע הקיים בנושא בגובה העיניים. האתר, יושק ב-16 בספטמבר ויהיה זמין לציבור בכתובת הבאה; www.tnuda.org.il.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

על פי המשרד להגנת הסביבה, ההסבר למונח; קרינה בלתי מייננת היא קרינה אלקטרומגנטית שאינה מייננת את האטומים שהיא עוברת דרכם. בהתחשב ביכולת הישירה לייצור שינויים בתאים החיים, קרינה בלתי מייננת מסוכנת פחות מ’קרינה מייננת’, אך גם לה עלולה להיות השלכה שלילית על הבריאות והיא עלולה לפגוע באופן עקיף בתאים חיים.

ליבי עוז, דוברת משרד המדע, הטכנולוגיה והחלל, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; ’מרכז תנודע’ מרכז ידע לאומי להשפעת הקרינה הבלתי-מייננת על הבריאות (مركز المعلومات القومي لتأثير الأشعة غير المؤينة على الصحة – The Israeli National Information Center for Non-Ionizing Radiation), הוקם לפני שנה במסגרת ’מכון גרטנר’ בראשות פרופ’ סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמולוגיה של סרטן וקרינה במכון ומומחית בין-לאומית בתחום ה’קרינה’. המרכז, שהוקם על פי החלטת ממשלה, מבצע ומרכז מחקרים בנושא קרינה בלתי-מייננת והשפעתה על הבריאות, מספק מידע, מפרסם התרעות וממליץ בנושא לממשלה.

מרכז תנודע, הוקם בשיתוף ’HIT מכון טכנולוגי חולון’, ומטרתו הראשית היא לפעול לטובת הציבור ולהגנתו, להנחותו לשימוש מושכל בטכנולוגיות פולטות קרינה, להתריע בפני הרשויות אם ימצאו סיכונים ולהמליץ על אמצעים לצמצום סיכונים. המרכז, מספק תשובות מקצועיות לציבור הרחב, למקבלי ההחלטות ולקהילת המדענים והתעשייה – במגוון הנושאים הקשורים לקרינה, תקינה והמלצות רלוונטיות.

סימן אזהרה מפני קרינה לא מייננת

האתר, שיושק השבוע, מכיל מידע מקיף במגוון הנושאים הקשורים לחשיפה ל’קרינה בלתי מייננת’. לצד מידע מדעי והסברים נגישים על קרינה, ניתן למצוא באתר מידע אודות ההשלכות הבריאותיות של חשיפה לקרינה, אוכלוסיות בסיכון, מדיניות וחקיקה בנושא, פירוט אמצעי הזהירות, מיפוי של סוגי הקרינה ומכשירים מהם היא נפלטת ועוד.

כמו כן, מציע האתר תנודע גם פעילויות מותאמות לילדים ונוער בנושא. באתר, ניתן למצוא גם תשובות לשאלות נפוצות בנושא ולהפנות שאלות לצוות המרכז.

לדברי פרופ’ סדצקי, שהובילה את הקמת האתר האתר tnudA; "בהקמת האתר, התמודדנו עם האתגר המורכב בהעברת כמויות המידע העצומות שמצטברות בנושא חשיפה לקרינה בלתי מייננת בגבוה העיניים ובצורה מדויקת ומקיפה אך גם פשוטה וברורה.

מאחר שהנושא נוגע לחיים של כולנו, יהפוך האתר החדש למשאב ולמקור המידע הראשי והמהימן ביותר בישראל, עבור כל מי שנדרש לתשובה נקודתית או שמתעניין בנושא. קבוצות שונות בעולם כבר מתעניינות באתר, שאף יתורגם לשפה האנגלית בעתיד הקרוב".

בשלב השני, תוקם במסגרת המרכז יחידה למחקרים בסיסיים, אפידמיולוגיים והערכת סיכונים. היחידה, תפתח, תחקור ותעריך את מכלול הסיכונים הבריאותיים לבני אדם, הנובעים מחשיפות ברמות שונות למקורות קרינה בלתי מייננת.

במסגרת היחידה, יבוצעו מחקרים אפידמולוגים במטרה לאמוד את ההשפעות הבריאותיות של הקרינה הבלתי מייננת לסוגיה, לרבות חשיפה אישית כמו לקרינה הנפלטת מטלפונים סלולאריים, טאבלטים ומחשבים וחשיפה סביבתית, כגון זו’ הנפלטת מרשתות תקשורת, תחנות בסיס, קווי מתח גבוה ושנאים. המחקר והידע מותאמים לדפוסי השימוש בישראל באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסיות בסיכון מוגבר, כגון; ילדים.