Featured

מדינה ירוקה

השר להגנת הסביבה: היערכותנו למשבר האקלים צריכה לשמש מנוף למהפכה כלכלית וסביבתית בישראל

גלעד ארדן: מדו"ח מקינזי, אנו למדים שפוטנציאל השינוי הוא עצום, ועלינו לאמץ דפוסי התנהגות חדשים, אם ברצוננו להתאים עצמנו למדינות המפותחות ולצרכי השעה הדוחקים. ניתן להפחית את המשך התלות שלנו בדלקים פוסיליים ובתחנות כוח פחמיות מזהמות
השר להגנת הסביבה: היערכותנו למשבר האקלים צריכה לשמש מנוף למהפכה כלכלית וסביבתית בישראל
השר להגנת הסביבה: היערכותנו למשבר האקלים צריכה לשמש מנוף למהפכה כלכלית וסביבתית בישראל

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן; "היערכות ישראל למשבר האקלים, צריכה לשמש מנוף למהפכה כלכלית וסביבתית בישראל… הפחתת הפליטות תביא לשיפור משמעותי באיכות האוויר אותו נושמים תושבי המדינה. בכוונתי להמליץ בפני הממשלה להביא ליישום פוטנציאל ההפחתות השאפתני ביותר של גזי חממה בישראל, ובכלל זה קביעת יעד של 25% אנרגיות מתחדשות בישראל". – כך אמר הבוקר (שלישי), השר להגנת הסביבה, במסיבת עיתונאים בה הוצג דו"ח מקינזי.

הדו"ח אשר ממפה, לראשונה בישראל את פוטנציאל הפחתת הפליטות של גזי חממה, ומספק בסיס נתונים שיאפשר לממשלה לקבוע יעדים להפחתת פליטות ולהתאים את ישראל להערכות העולמית למאבק בשינויי האקלים.

לדברי השר ארדן, בכוונתו להוביל את ישראל להיערך בהתאם למאבק העולמי בשינויי האקלים, תוך שיפור הסביבה בה אנו חיים.

ארדן, יציג את הדוח בפני הממשלה, ויקדם החלטת ממשלה, הקובעת יעדי הפחתה שאפתניים ומאמצת תוכנית לאומית ל-הפחתת פליטות. יישום תוכנית לאומית להפחתת פליטות, יוביל לשינוי פני המשק והחברה בישראל".

השינוי יתבטא, בין היתר;

• במעבר מאסיבי לאנרגיות מתחדשות בהיקפים גדולים של 25% מסך ייצור האנרגיה, תוך ניצול אנרגיית השמש שישראל מבורכת בה
• במעבר לבנייה ירוקה
• בשימוש בתחבורה ציבורית וברכבים חסכוניים
• בגידול בהיקפי המיחזור והשבת הפסולת
• בהפיכת התעשייה לנקייה ופיתוח של טכנולוגיות ירוקות.

השר ארדן, הדגיש, כי; "תהליך הפחתת הפליטות יפחית את התלות בנפט וייצר צמיחה ומקומות עבודה "ירוקים". "היום, כשבסיס הנתונים מונח לפנינו, אני סבור, כי ישראל חייבת לאמץ יעדים שאפתניים ככל שניתן, הממלאים אחר מלוא הפוטנציאל וזו תהיה גם המלצתי בפני הממשלה".

עוד הוסיף, השר, כי; "הציבור בישראל, הוכיח שהוא מוכן לקחת חלק במאמץ להגנה על הסביבה, ובכוונתו להרחיב את אפשרויות שיתוף הציבור בעמידה הלאומית באתגר הפחתת הפליטות".

"אורח החיים המודרני, מגביר את קצב פליטות גזי החממה, מוביל לזיהום אוויר ולפגיעה מתמשכת בסביבה. עלינו להבין, כי בכדי להגן על המקום בו אנו חיים ולשמור על סביבה נקייה ובריאה, עלינו לשנות מאורחותינו. כך לדוגמא, בכוונת המשרד להגנת הסביבה להוביל ל"חוק אריזות" כולל, לטיפול מקיף ויעיל בהשבת הפסולת מהציבור.

כמו כן, חשוב להבין, כי חסכון באנרגיה, לא רק טוב לכיס, אלא חוסך בגזי חממה, ובמזהמים הפוגעים בבריאותנו.

מ-דו"ח מקינזי, אנו למדים שפוטנציאל השינוי הוא עצום, ועלינו לאמץ דפוסי התנהגות חדשים, אם ברצוננו להתאים עצמנו למדינות המפותחות ולצרכי השעה הדוחקים. ניתן להפחית את המשך התלות שלנו בדלקים פוסיליים ובתחנות כוח פחמיות מזהמות, הפוגעות בבריאותנו ומובילות למקור מרכזי לזיהום הסביבה".

לפי עקומת הפחתת פליטות גזי החממה, המופיעה בדו"ח, עולה, כי פוטנציאל ההפחתה של ישראל הוא 45 מליון טון פחמן, מדי שנה, החל משנת 2030.

המשמעות שבמימוש מלוא הפוטנציאל, היא הפחתת פחמן ביחס של 64% מהגידול הצפוי בתרחיש "עסקים כרגיל" (העומד על 100% גידול בהיקף הפליטות ב-2030 ביחס ל-2005, מ-71 מליון טון פחמן ל-142 מליון טון ובהתאמה, לגידול של 36% ביחס להיקף הפליטות כיום), וההיערכות כלל משקית בהשקעות רחבות, בין היתר בפיתוח טכנולוגי, בייצור אנרגיה ירוקה ונקיטה בצעדי התייעלות אנרגטיים רחבי היקף.

תקציר הדו"ח, מצורף להלן בקובץ להורדה