Featured

סביבה | אקולוגיה

בדיקות ראדון חינם במסגרת סקר ראדון ארצי

אם יש לכם, בית צמוד קרקע ולא ביצעתם מדידת ראדון בעבר, אתם מוזמנים להתקשר למרכז למחקר גרעיני נחל שורק, להזמנת בודק לביתכם.
בדיקות ראדון חינם במסגרת סקר ראדון ארצי
במסגרת סקר ראדון ארצי מטעם המשרד לאיכות הסביבה, מציע המרכז למחקר גרעיני נחל שורק מדידות גז ראדון גם בבתים פרטיים ללא תשלום.

radon_gas_Mask_180_01.jpg

טלפון: 08-9434549,.
גוסטבו: 08-6434554.

באינטרנט: gustavo@soreq.gov.il radsafe@soreq.gov.il

אזורים בארץ: הגולן, גליל מערבי, גליל עליון, גליל תחתון, גבול הצפון, סביב כנרת, עמק בית שאן, עמק חרוד, יוקנעם, הכרמל, חוף הכרמל, רמת מנשה, חדרה, מזרח השרון, מלאכי, לכיש, הבשור, הר הנגב הדרומי, הר הנגב הצפוני, ים המלח, מעלה אדומים, הרי יהודה.

מיהו גז הראדון

מאת ניצב-משנה
ד"ר צבי לנקובסקי*,
קצין רפואה ראשי

הסיכון הבריאותי, הכרוך בחשיפת בני-האדם לגז ראדון, מעורר בשנים האחרונות הדים גוברים והולכים בקרב האוכלוסייה ובקרב הקהילה המדעית קיימת היום הסכמה להשערה, כי יש קשר בין ריכוזים גבוהים במיוחד של גז ראדון לבין תחלואה רבה יותר בסרטן הריאות בקרב בני-אדם, החשופים לריכוזים אלו במשך תקופות ארוכות של חייהם מהו, אם כן, גז הראדון?

גז הראדון, הוא גז רדיואקטיבי טבעי, הנוצר בקרקע. זהו גז אציל, חסר צבע, ריח וטעם. בהיותו גז אציל, הראדון איננו מגיב לחומרים בסביבתו, ולכן הינו נודד בקלות מהמקום שבו נוצר, בקרקע דרך סדקים וחללים. הוא חודר לבית דרך פתחים וסדקים ברצפה וסביב צנרת המים והביוב.

ריכוז גז הראדון אינו קבוע. הוא משתנה מהיום ללילה, מעונה לעונה, ותלוי בתנאי האיוורור של הבית. ככל שהבית יהיה מאוורר יותר, כך יפתח ריכוז הגז.

הריכוז השנתי הממוצע אינו קבוע אם כן, ויכול להיות פי ‎10 גדול יותר או קטן יותר מהריכוז הרגעי. הריכוז בתוך הבית יהיה גבוה יותר מאשר באוויר החופשי, עקב העובדה, שהגז, בהיותו קל מן האוויר, עולה, נסחף ונמהל באוויר החופשי.

לעומת זאת, אם האיוורור באותו מתקן אינו יעיל, הריכוז עולה בהדרגה, עד שהוא מגיע לרמה יציבה מסוימת. פתיחת דלת או חלון תשפיע משמעותית על הריכוז של הגז.

הבעיה הבריאותית אינה, למעשה, בראדון עצמו. באוויר החופשי הגז עובר התפרקות, שבה נוצרת שרשרת של בנות קצרות חיים, הנספחות לחלקיקי האבק שבאוויר ומגיעות לריאות, שם גורמות למחלה.

בישראל, טרם בוצע סקר מסודר למדידת ריכוזי הראדון בבתי-מגורים. המחלקה לבטיחות קרינה במרכז למחקר גרעיני בנחל שורק, החלה בפיתוח טכנולוגיה למדידת הראדון, לפני מספר שנים.

במסגרת זו, בוצע סקר קטן היקף, שהראה, כי אכן הריכוז של הגז עולה עם הקטנת תנאי האיוורור של הבית.

כדי להקטין את הימצאותם של ריכוזי גז גבוהים בבית, רצוי מאוד לאפשר איוורור טוב בו, לאטום את הרצפה, ולסתום חללים סביב הצנרת.

המידע הובא מתוך עיתון "מראות המשטרה" גיליון מס’ 180.