המכון מחקר ארצי לחדשנות תחבורתית , יוקם באמצעות שת”פ בין מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה, ביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר והפקולטה להנדסה באוניברסיטת ת”א, כחלק מחזון הממשלה להפחתת התלות העולמית בנפט; “להפוך את ישראל למרכז ידע ותעשייה בתחום ותוך כדי כך להגדיל משמעותית את השימוש בתחליפי נפט בתחבורה בישראל עד לכדי 60% בשנת 2025” ◄ המכון, יהיה פתוח לחוקרים מכל המוסדות האקדמאים בארץ.
מכון מחקר ארצי לחדשנות תחבורתית, הוקם לראשונה בארץ ישראל
מנהלת תחליפי דלקים ב’משרד ראש הממשלה’ ו’אוניברסיטת תל אביב’ הכריזו על הקמת מכון חדש לפיתוח וקידום המחקר האקדמי והיישומי בתחום החדשנות התחבורתית בישראל. המכון, יפעל במסגרת משותפת של ביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר והפקולטה להנדסה באוניברסיטת תל אביב.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.
מטרת המכון, היא לקדם מחקר אקדמי מולטי דיסציפלינארי בתחומי התחבורה, כדי לפתח מודלים חדשנים לתחבורה ועל מנת לתרום להגברת המודעות והחשיבה במגזר הממשלתי, העסקי, הציבורי והאזרחי להתנהלות מקיימת בתחום הסביבתי בכלל ובתחום התחבורה בפרט. המכון יהיה פתוח לחוקרים מכל הארץ, ובמסגרתו מתוכננים שיתופי פעולה עם מרכזים אקדמאים מחו”ל.
מגעים ראשוניים לשיתופי פעולה כאלה עם MIT (המכון הטכנולוגי של מסצ’וסטס), אוניברסיטת צ’ינגואחה בבייג’ינג ומוסדות אחרים, כבר החלו.
במסגרת המכון, תתקיים פעילות לעידוד יזמים הנמצאים בשלבי פיתוח ראשוניים של רעיונות והמצאות בעלי אופק עסקי מבטיח בתחום ה’תחבורה החדשנית’, תוך כוונה לעודד ’חברות הזנק’. היזמים, שייבחרו בהליך תחרותי, יוזמנו להתארח חצי שנה בבניין החדש של ביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר, ויקבלו במהלך שהותם תמיכה כספית, ייעוץ וליווי עסקי.
אייל רוזנר, ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים ב-משרד ראש הממשלה, אומר, כי; “בשנים האחרונות, מתבססת ההכרה העולמית בצורך במציאת פתרונות חלופיים לנפט. הצורך הגלובלי של העולם לצמצום פליטות גזי החממה ולהקטין את זיהום האוויר במרכזי הערים, גורם לכך שקיימת התעניינות עולמית במציאת פתרונות חדשניים שיאפשרו תחבורה ללא התבססות על נפט.
לצורך כך ופועל יוצא של חזון הממשלה, הוקם מכון המחקר לחדשנות תחבורתית במטרה לקדם את המחקר ולעודד יזמים להשקיע בתחום חשוב זה”.
פרופ’ דני רבינוביץ, ראש ביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר, סיפר, כי; “הקמת המכון לחדשנות תחבורתית, היא אבן דרך חשובה בהפיכת ביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר ב’אוניברסיטת ת”א’ למוקד ארצי וגלובלי של מחקר אקדמי ויישומי לפתרון המשבר הסביבתי של זמננו.
תחבורה, היא תחום הדורש שילוב בין תחומי ידע מגוונים; הנדסה מכאנית ועיצוב מוצרים לפתרונות הינע חדשניים, ניצול מתוחכם של בסיסי נתוני מחשב לייעול נסיעות, תכנון מתקדם של צרכים ופתרונות למערכות תחבורה ציבורית, מחקר סוציולוגי ותובנות בתחומי המשפט והמדיניות הציבורית לייעול רגולציה, ועוד.
נשיא אוניברסיטת תל אביב, פרופ’ יוסי קלפטר, ציין, בדבריו, כי; “מבנה ביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר ושיתופי הפעולה המעניינים שכבר נוצרו בו עם יחידות אחרות באוניברסיטת ת”א ועם אוניברסיטאות מחקר אחרות בארץ ובעולם, במשרדי הממשלה, בתעשייה ובארגוני החברה האזרחית, הופכות אותו לשחקן מפתח בתחום. שיתוף הפעולה עם הפקולטה להנדסה ועם ’מנהלת תחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה’ בהקמת המכון היא נדבך חשוב נוסף של פעילות זו”.
התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים, שהחלה לפעול בשנת 2011, נועדה לגבש פתרונות שיביאו להפחתת התלות העולמית בנפט ובמדינות יצרניות הנפט, שגורמת לאי יציבות ב’כלכלות העולם’ והיא מתוקצבת ב- 1.5 מיליארד שקל לעשור.
יעדה של התכנית, בה שותפים 10 משרדי ממשלה שונים, היא להפוך את ישראל למרכז ידע ותעשייה בתחום ותוך כדי כך להגדיל משמעותית את השימוש ב’תחליפי נפט’ בתחבורה בארץ ישראל עד לכדי 60% בשנת 2025.
’ביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר’ הוא בית ספר על פקולטטי המהווה פלטפורמה אקדמית מובילה למחקר והוראה בנושאי סביבה מגוונים. בית הספר, מקיים לימודים לתארים מתקדמים המציעים שילובים ייחודיים בין תחומי ידע מכל חלקי הקמפוס.
פעילות המחקר של ביה”ס, עונה על נושאים עכשוויים בוערים, ומשלבת פעילות אקדמית עם מעורבות פעילה בשטח על ידי הטמעת בוגריו בתעשייה, ברשויות מקומיות, במשרדי ממשלה, ובארגוני חברה אזרחית המקדמים את נושאי הסביבה.
בניין הקפסולה הייחודי בו פועל בית הספר, צפוי להיות הראשון בישראל שיזכה לדירוג הגבוה ביותר של ’התקן האמריקאי’ ו’התקן הישראלי לבנייה ירוקה’ וישמש בית לחוקרים בתחום.
Add Comment