Featured

סביבה | אקולוגיה

המשרד להגנת הסביבה: סיכלנו כוונה לייבש את החוף על ידי חברת דלק נדל"ן

הוועדה המחוזית חיפה, אימצה את עמדת המשרד להגנת הסביבה, לדחות את תוכניתה של דלק נדל"ן להמשיך בבניית מגדלי חוף הכרמל ◄ התכנית מתירה לבנות עוד 4 מבנים אך קבעה, כי כדי לעשות זאת יש לייבש הים עד כדי יצירת מרחק של 100 מטר בין מגדלי הענק עד לקן המים דחית התכנית עצרה את בניית המלון ◄ תוכן תכנית שיקום לכל חופי חיפה בהם כמעט ולא נשאר חול.
המשרד להגנת הסביבה: סיכלנו כוונה לייבש את החוף על ידי חברת דלק נדל
המשרד להגנת הסביבה: סיכלנו כוונה לייבש את החוף על ידי חברת דלק נדל"ן

הישג ענק ל’משרד להגנת הסביבה’, לאחר שהוועדה המחוזית חיפה, אימצה את בקשת המשרד להגנת הסביבה ששיכנע שלשום (שני) את אנשי ’הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה’ לדחות את התוכנית ליצור רצועת חוף בעיר חיפה שתאפשר להמשיך בבניית ’מגדלי חוף הכרמל’. אין ספק, כי תושבי ישראל והעיר חיפה, ניצלו שוב ממיזם נדלני ענק בזכות ה’משרד להגנת הסביבה’.

על פי התוכנית, ניתן להקים עוד 4 מגדלים כחלק מבית המלון וכל אחד מהם יהיה בן 7 עד 24 קומות בהיקף של כ-60,000 מ"ר, זאת מלבד 2 המגדלים שכבר נבנו. מדובר בשטח כפול מזה שכבר נבנו ובהיקף של פי 2 מהם.

אין ספק, כי העדר מענה תכנוני הולם לאופי הבינוי לאורך החוף בהוראות תכנית המתאר הארצית לחופים (תמ"א 13), היה בעוכרי דלק נדל"ן בע"מ חברה ישראלית העוסקת בנדל"ן, מניב בישראל, במערב אירופה ובקנדה ובייזום ובנייה למגורים בישראל. יצוין, שהחברה דלק נדל"ן, נמצאת בשליטתו של איש העסקים מר יצחק תשובה, וכ-43% ממנה נמצאים בבעלות הציבור.

בעבר כבר עצר בג"צ את בניית המלון בשל העובדה, כי מרחקו מן הים עמד על פחות ממאה מטרים. התוכנית שחוות דעת המשרד המליצה לדחותה, אמורה הייתה לייבש את הים על מנת ליצור טווח של מאה מטרים בין הבניינים החדשים לקו המים.

יצוין, כי עד שרצועה כזו לא תהיה לא ניתן יהיה לבנות את המבנים הנוספים.

זוהי הפעם הראשונה בישראל ששטח ימי ייובש לטובת בניית בית מלון. הוועדה המחוזית, קיבלה את עמדת המשרד להגנת הסביבה, כי יש לטפל ולשקם את כל החוף הדרומי של חיפה בו יש תהליך קבוע של גריעת חול על ידי הים, וכתוצאה מכך צמצום והרס של החופים. הוועדה, החליטה, כי עירית חיפה והיזם יגישו תכנית חדשה על כל קטע החוף שמטרתה שיקום והסדרת חוף רחצה איכותי לציבור הרחב.

המשרד להגנת הסביבה, בחן את תסקיר ההשפעה על הסביבה שהגישו היזמים לצורך אישור התוכנית וקבע, כי הוא חסר מידע מפורט והניתוחים בו לקויים.

עוד עולה מניתוח התסקיר, כי כתוצאה מהבנייה והייבוש, במקום לראות את האופק, המתרחצים בחוף, ייאלצו לצפות בקיר סלעים שאורכו לא פחות מ-500 מטרים ומחבר שני שוברי גלים. בנוסף, ייתכן שאיכות המים תפגע בתחום שבין החוף לקיר הים הענק שייבנה בים.

בעקבות עתירה שהגישה אדם טבע ודין הביא בג"ץ ב-1996 לעצירת פרויקט מלונות חוף הכרמל. המבנה הראשון של המגדל הושלם בשל שיהוי בהגשת העתירה, אך המבנה השני נבנה רק בחלקו בשל מרחק קטן מקו המים. שאר המבנים לא נבנו וכאמור, אתמול (ג’) נדחתה התוכנית לייבש את הים לצורך המשך בנייתם.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ; "ההחלטה שהתקבלה היא החלטה משמעותית המעבירה מסר חד משמעי על עדיפות להגנה על חופים ושמירתם כנכס השייך לכלל הציבור למרות הלחצים הכלכליים המופעלים היום ושיופעלו בעתיד. אין לקבל את האיומים על כך, כי התיירות בישראל, תיפגע, כי התיירות, תתקיים גם במרחק של כמה מאות מטרים מן הים".