Featured

yarok-organy | ירוק אורגני ואקולוגי

גינון ירוק – כיצד להקים גן שיצרוך מינימום ממשאבי כדור הארץ

כללי ה"גינון הירוק": שימוש בעצים וצמחים המתאימים לאקלים, צמצום הצורך בהשקייה ושימוש בחומרים מקומיים ● הגן הים תיכוני הוא הרבה יותר צנוע מגנים אחרים מעט סגפן ולא מפונק – אך בעונת הפריחה אין דומה לו וכמו הטבע סביבנו כך גם הגינה.
גינון ירוק – כיצד להקים גן שיצרוך מינימום ממשאבי כדור הארץ
גינון ירוק – כיצד להקים גן שיצרוך מינימום ממשאבי כדור הארץ

ההתחממות העולמית והתדלדלות מקורות האנרגיה מחייבים כל אחד מאיתנו לנקוט בצעדים על מנת לצמצם בצריכת משאבי כדור הארץ. בעת תכנון גינה או שדרוג גינה קיימת אפשר להתבסס על צמחיה המתאימה לאקלים הארץ ישראלי ולסגנון הים תיכוני וכך להפחית את הצורך בהשקיה ותחזוקה שוטפת. כמו כן אפשר לתת העדפה לשימוש בחומרים מקומיים, כמו חומרי חיפוי וטוף החוסכים בכמויות המים ואשר לא היה צריך להשקיע אנרגיה בהבאתם מחו"ל.

וואן וונדי מ"משתלות וונדי", ממליץ על שתילה של עצי ארץ ישראל בגן, כמו; אלות, אלונים, שיקמה, חרובים, ער אציל, כליל החורש, משפחת האוגים, לויקופילום, מורן החורש ואחרים. אפשר לבחור גם בזני עצים שהובאו מחו"ל והותאמו לאקלים הים תיכוני.

העצים יצרו בשבילנו חורש אשר יצל על הבית והגן ויקל על עומס החום ולכן גם יפחיתו את הצורך בהשקייה ובמיזוג הבית בימים חמים.

בין עצי החורש אפשר לשתול שיחים ריחניים ופורחים כגון; צמחי יסמין שונים, מרוות, טרכלוספרמום יסמיני, וינקה מיג’ור, רוזמרין, אזוביון ועוד. אין לשכוח את הפקעות השונות, שמתאימות מאוד לגן הים תיכוני הטבעי כמו; רקפות, כלניות, חצבים ועוד.

בפינות שונות בגן ובפרגולות נשתמש בצמחי בוגונבילאה שצבעם המרהיב ופריחתם השופעת נותנים את חותמם בגן זמן רב ואליהם אפשר לצרף מטפסים שונים, כגון; מיני ורדים כמו ורד בנקסי, קוקטייל ועוד שמראם טבעי ופריחתם נפלאה. שימוש בזרעים של פרחי בר שנפוץ בשנים האחרונות יכול לתת לנו פתרון לשטחים גדולים שצריך למלא.

עציצים יכולים להעשיר ולצבוע פינות שונות בגן, ושילוב בתוכם של צמחי גרניום, סוקולנטים, מרוות, ויטדניה, בקופה, בידנס, פזניה, גרמית, סקיבולה ופליציה היוצרים מוקדים יפים וצבעוניים.

הגן הים תיכוני הוא הרבה יותר צנוע מגנים אחרים מעט סגפן ולא מפונק – אך בעונת הפריחה אין דומה לו וכמו הטבע סביבנו כך גם הגינה. הגן הים תיכוני מתמזג עם הסביבה בה הוא נטוע ומהווה המשך לטבע ולנופים שסביבנו.

מידע נוסף בנושא גינון מתפרסמים באתר "עולם הגן" בכתובת: www.olamhagan.co.il. ניתן גם לקבל יעוץ מקצועי במשתלות וונדי בישוב עין ורד בשרון, ב-שילת ליד מודיעין וב"עד הלום" (כניסה דרומית לעיר אשדוד).