Featured

סביבה | אקולוגיה

עיט שמש נדיר שנפצע מירי הועבר לטיפול ע"י פקחי רשות הטבע והגנים

המבצע ארך יומיים * זהו העיט השלישי החודש שנמצא פצוע מירי ציידים
עיט שמש נדיר שנפצע מירי הועבר לטיפול ע
עיט שמש נדיר שנפצע מירי הועבר לטיפול ע"י פקחי רשות הטבע והגנים

עיט שמש הנחשב לעוף נדיר בארצנו, נמצא פצוע מירי בכנפו. לאחר מבצע מעקב אחריו, של יומיים, הצליחו פקחי רשות הטבע והגנים לתפסו ולהעבירו לטיפול במרכז הרפואי לחיות בר (מרח"ב), המשותף לרשות הטבע והגנים ולספארי. העיט נחבש ומטופל באנטיביוטיקה ובמהלך היום יעבור סדרת בדיקות נוספות וטיפולים להחלמה מן הפגיעה בכנפו הימנית. עדיין לא ברור מתי ניתן יהיה לשחררו לטבע.

שי קורן פקח אזורי גליל תחתון-מערבי מטעם רשות הטבע והגנים, שהיה בין העוקבים אחר העיט, מספר, כי העיט התגלה במהלך פרוייקט של פקחי רשות הטבע והגנים, לניטור שקנאים בעמק עכו.

יפעת דוידסון אקולוגית עופות להקניים של רשות הטבע והגנים, זיהתה עיט שמש במרחק של כ-12 מטר ממקום הימצאם של הפקחים. העיט נמצא על הקרקע ולא הצליח לעוף לגובה רב, מאחר והיה פצוע בכנף הימנית.

הפקחים המשיכו לעקוב אחריו בשדות העמק במשך היום. בבוקר שבת הבחין שי קורן בעיט הפצוע, הוא ניסה ללכוד את העיט ולאחר שלוש שעות נוספות הצליח לתפסו ולהעבירו לטיפול.

אוהד הצופה, אקולוג עופות ברשות הטבע והגנים, אומר, כי זהו המקרה השלישי בחודש האחרון שפקחי רשות הטבע והגנים מוצאים עיטים פצועים עקב ירי באזור הגליל התחתון.

עיט אחד שוקם ושוחרר והשני שנפגע בחלק גדול באזור הכנף, איבד את יכולת המעוף ולא ישוב עוד לטבע.

"עיטים פגועים רבים עפים ונעצרים בארץ לאחר שנפגעו מירי ציידים שבוצע בדרום לבנון, אך מקרים נוספים של ציד לא חוקי בצפון הארץ פוגע גם הוא באוכלוסיית בעלי הכנף. בכל שנה נפגעים מיני ציפורים מהרעלות, התחשמלויות וציד לא חוקי, רשות הטבע והגנים פועלת רבות על מנת למזער את הסיכונים ולסכל את הפגיעה בציפורים", אומר הצופה.

עוד מוסיף אוהד הצופה, כי מדי שנה נפגעים בארץ פרטים מגורמים שונים. בשנת 2005 נפגעו בארץ 5 פרטים מהתחשמלות על קווי מתח גבוהים. מאז שנת 1994 נמצאו בארץ 6 עופות דורסים שבגופם כדוריות עופרת מציד.

עיט שמש, עוף דורס ממשפחת הנציים. אורך גופו: 85-70 ס"מ, אורך הכנף: 57-63 ס"מ, מוטות כנפיו: 190-210 ס"מ ומשקלו: 2.2-3.5 ק"ג.

עיט שמש בוגר צבעו חום כהה עם כתמים לבנים מעטרים את כתפיו. עורפו זהוב. הוא ניזון בעיקר ביונקים קטנים וכן באזורי החריפה גם על פגרים. תפוצתו בעיקר מדרום-מזרח אירופה ועד ימת בייקל במרכז אסיה.

המין מוגדר כמין בסכנת הכחדה עולמית וגודל אוכלוסייתו העולמית הוערך בכ-600 זוגות. עיט השמש הוא עוף נדיר בעמקי הארץ ובעיקר בעמק החולה, רמה"ג, בגליל העליון ובנגב המערבי.

סה"כ מוערכת האוכלוסייה החורפת בישראל בכ-70-60. זהו יחסית ריכוז גדול של פרטים.