Featured

בעלי חיים חרקים | פרוקי רגליים

מגדלי הדבורים נטעו 400 אלף עצי אקליפטוסים בפרויקט ארצי להגדלת מקורות הצוף של הדבורים

האקליפטוסים נועדו לספק לדבורים צוף בקיץ ובסתיו – עונות בהן אין פריחה של הדרים ופרחי בר
Eucalyptus_torwood_t180k-n_01.jpg

מגדלי הדבורים נטעו 400 אלף עצי אקליפטוסים על שטח כולל של 4,000 דונמים בעשרות נקודות בארץ במטרה להגדיל את מקורות הצוף של הדבורים. מנכ"ל מועצת הדבש, שחר טנא, מסר שהנטיעות נועדו לספק לדבורים צוף בעונות הקיץ והאביב בהן אין פריחה של הדרים ופרחי בר.

הפרויקט המדובר נמשך על פני מספר שנים במימון של הקרן הקיימת לישראל ובליווי מקצועי של פרופ’ דן איזיקוביץ’ מהמחלקה למדעי הצמח באוניברסיטת תל אביב.

Shachar_tene_100k-n_01.jpg

מנכ"ל מועצת הדבש, שחר טנא, מסר כי בשני העשורים האחרונים, יש ירידה מתמשכת במקורות הצוף של הדבורים וזאת כתוצאה מצרוף של מספר מגמות שליליות:

עקירת פרדסים בעיקר במרכז הארץ,

התרחבות הבניה וסלילת כבישים חדשים

צמצום השטחים בהם גדלים פרחי בר.

לדבריו, של טנא, גם במקומות בהם יש פרדסים ושטחים פורחים מסתיימת הפריחה בשרבים של האביב והדבורים זקוקות למקורות צוף נוספים כדי לעבור את "העונה המתה".

בימים אלה נמצאים עצי האקליפטוס בשיא הפריחה בשלל צבעים: אדום, צהוב, לבן קרם, סגול ועוד.

טנא, ציין שמעבר לתרומה הישירה לענף הדבש, נטיעות האקליפטוסים מביאות לשימוש בשטחי קרקע לא מנוצלים והפיכתם לריאות ירוקות תוך תרומה לנוף ולאיכות הסביבה במדינת ישראל וזאת עם צריכה מועטה של מים.

עצי האקליפטוס, שנבחרו לנטיעה הם בגובה מירבי של 10-15 מטר. מעבר לגובה זה הרוחות חזקות מדי ומקשות על הדבורים בביצוע מלאכת יניקת הצוף.

Eucalyptus_erythrocorys_t180_01.jpg

המינים שנבחרו לשתילה הם אלה הגדלים ללא קושי בתנאי יובש. הצוף המופק מעצי האקליפטוס מעשיר את טעמו של הדבש ואת צבעו (גוון הדבש נוטה לאדום).

בין מיני האקליפטוסים שנטעו: "טורקווטה" – בעל פרחים אדומים. מתאים עצמו למגוון של תנאי אקלים, כולל אקלים ים תיכוני ומדברי. נפוץ בדרום אפריקה וקליפורניה כצמח נוי.

"טורווד" – הכלאה בין שני מינים של אקליפטוסים. פורח לכל אורך השנה. שיאן הצוף הוא אקליפטוס "ריטרוקוריס" שמייצר ארבעה סמ"ק צוף ליום לכל פרח – כמות גדולה ביותר, המספקת מזון לדבורים רבות.