Featured

סביבה | אקולוגיה

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אל חברות הגז: תורידו המחיר ואפשרו אוויר נקי יותר

השר להגנת הסביבה; "אני מתכוון לבקש לקיים בממשלה דיון על המשמעויות של ירידת מחירי הנפט בעולם…" ◄ מנכ"ל מפעל פיניציה, חיימוביץ; "אף אחד לא רוצה להתחבר לגז טבעי בישראל, כי הוא יקר. אנחנו כרגע בנקודה של כשל שוק" ◄ מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, דנציגר: "התנענו תוכניות משמעותיות מאוד במאות מיליוני שקלים, כדי לצמצם את זיהום האוויר – כל זה לא יקרה עם מחיר גז גבוה פשוט כי זה לא כדאי לאף אחד עכשיו".
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אל חברות הגז: תורידו המחיר ואפשרו אוויר נקי יותר
השר להגנת הסביבה, אבי גבאי אל חברות הגז: תורידו המחיר ואפשרו אוויר נקי יותר

"אני קורא לחברות הגז ובעיקר לבעלי המניות הישראלים; תורידו את המחיר – השוק יתפתח ותעשו טוב למכירות שלכם, לתעשייה וליוקר המחיה. תורידו את המחיר ותתחברו לצורך הכל כך חיוני של הישראלים באוויר נקי יותר. תורידו את המחיר משום שכל הישראלים נושמים את האוויר המזוהם גם אתם והמשפחות שלכם. אני גם קורא לתעשיינים ולבעלי ציי הרכב שלא להתייאש ולהמשיך לקדם את בניית הצנרת והתחנות. בסוף יהיה כאן גז במחיר שתרצו וחבל שכשנגיע לשם נצטרך להתחיל הכל מחדש ולבזבז זמן. ביום ראשון, אני מתכוון לבקש לקיים בממשלה דיון על המשמעויות של ירידת מחירי הנפט בעולם…". את הדברים החשובים האלה ונוספים אמר אתמול (חמישי), השר להגנת הסביבה, מר אבי גבאי, במסיבת עיתונאים בתל-אביב לאור צניחת מחירי הנפט והשפעתם השלילית על משק הגז הישראלי ובריאות אזרחי ישראל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

לדברי השר גבאי, הצטרפו גם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר ישראל דנציגר ומנכ"ל מפעל פיניציה, מר ערן חיימוביץ, שאמר בין היתר, כי; "אני בעד הגז הטבעי ואני רוצה לצרוך גז טבעי וזה נכון שכולם יצרכו גז טבעי במדינת ישראל. אבל תראו מה קורה – אף אחד לא רוצה להתחבר לגז טבעי בישראל, כי הוא יקר. אנחנו כרגע בנקודה של כשל שוק".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר ישראל דנציגר; "התנענו תוכניות משמעותיות מאוד במאות מיליוני שקלים, כדי לצמצם את זיהום האוויר – כל זה לא יקרה עם מחיר גז גבוה פשוט כי זה לא כדאי לאף אחד עכשיו".

על פי דובר המשרד להגנת הסביבה, דברי השר אבי גבאי אתמול במסיבת עיתונאים, היוו למעשה, הטריגר למסיבת העיתונאים היא ההודעה מאתמול של מנכ"ל מפעל פניציה שקיבל הוראה מבעלי החברה לעבור מגז טבעי ל’מזוט’ הנחשב דלק נוזלי ותוצר של זיקוק נפט. המזוט הוא כידוע כל דלק נוזלי המשמש לבעירה בתנור, כבשן וכדומה לצורך הפקת חום או המשמש במנוע להפקת חשמל.

השר אבי גבאי סיפר כי; "לפני כחודשיים בהרצאה שנתתי בכנס של התאחדות התעשיינים, אמרתי שירידת מחירי הנפט בעולם לצד הקשיחות של מחיר הגז הטבעי בישראל מונעת את הרחבת השימוש בגז. אמרתי זאת משום שאני ואנשיי מסתובבים בארץ, מדברים עם תעשיינים, בעלי ציי רכב כבד וחברות תחבורה ציבורית ושומעים כל הזמן; "הכל בסדר, גז זה מצוין אבל במחיר הזה לא קונים".

אני חושב שאני איש המכירות המרכזי של חברות הגז בישראל אבל כל איש מכירות יודע שאם הוא מסתובב במשך חודשים ולא מוכר אז יש בעיה במוצר או במחיר המוצר או שהוא לא יודע למכור.

בחודשים האחרונים, אנחנו שומעים ממפעלים שחתמו על הסכמי חיבור לגז ועדיין לא קיבלו אותו שהם שמחים על כך שהוא עוד לא הגיע משום שהוא מייקר להם את פונקציית הייצור. ההודעה אתמול היא חלום הבלהות של ’המשרד להגנת הסביבה’. מעבר של מפעל מגז טבעי ל’מזוט’ מזהם זו "משיכת השטיח" מתחת לכל הפעולות שאנחנו עושים במשרד לצמצום זיהום האוויר.

צמצום זיהום האוויר הוא המשימה מספר אחת של המשרד. בזה אנחנו עוסקים כל יום וגז טבעי הוא התרופה מספר אחת לעניין. שימוש נרחב בגז טבעי לחשמל, תעשייה ותחבורה כבדה, ישנו לגמרי את האוויר שהישראלים נושמים.

הממשלה עושה הרבה מאד פעולות לצמצם את הביורוקרטיה ולעודד את השימוש כולל תקציבים רבים שמושקעים בעניין. לא באנו לכאן לדבר על "מתווה הגז" ולא באנו לעשות קמפיין לשינויים או ביטול שלו וגם לא באנו לאמור; "אמרנו לכם… באנו לאמר דבר מאד פשוט ל-חברות הגז – המתווה, קובע מחירי מקסימום לגז. המשמעות של מחיר מקסימום הוא שהחברות, יכולות להוריד אותו בהתאם לשיקוליהן.

▼ הפעולות שאנחנו נוקטים לעודד את השימוש ב-גז;

1. הוראה לחברת חשמל להפחית את השימוש בפחם. – המשמעות היא יותר גז.

2. היתרי פליטה לתעשייה שמחייבים מעבר ממזוט לגז או התקנת פילטרים.

3. תחבורה כבדה – מימון אוטובוסים על גז, משאיות אשפה מונעות בגז.

4. דחיפת יזמים ורשויות להשקיע בתחנות תדלוק בגז טבעי.

5. הקלה ברגולציה של מרחקי הפרדה.

6. צמצום כלל הביורוקרטיה סביב פיתוח משק הגז.

▼ מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה; אנחנו עושים צעדים חסרי תקדים להוריד את צריכת החשמל ושימוש בפחם

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מר ישראל דנציגר אמר במסיבת עיתונאים, כי לאור צניחת מחירי הנפט והשפעתם השלילית על משק הגז הישראלי ובריאות אזרחי ישראל, כי; "אנחנו פועלים יום וליל לצמצמם תמותה מוקדמת ולשפר את בריאות תושבי ישראל. רוב רובה של התחלואה והתמותה מגורמי סביבה מגיעה מזיהום אויר.

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה מר ישראל דנציגר | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

כמה אלפי אנשים בכל שנה, מתים מוות מוקדם בגלל זיהום אויר ועוד אלפים רבים חולים. כל תפקידינו הוא לצמצם מספרים אלה בכמה שיותר. כל תפקידנו הוא ביטחון סביבתי והצלת חיים. בשביל לעשות זאת התנענו תוכניות משמעותיות מאוד במאות מיליוני שקלים בשלושת התחומים העיקרים הגורמים לזיהום אויר תחבורה, תעשיה ויצור חשמל מ-פחם.

אנחנו השנה נניע מאות משאיות עם מסנני חלקיקים ובגז, עשרות אוטובוסים בגז, ציי משאיות אחרות בגז, מוניות היברידיות כל זה לא יקרה עם מחיר גז גבוהה פשוט, כי זה לא כדאי לאף אחד עכשיו. אנחנו השנה, מגבירים את הדרישות מן התעשייה ומגבירים את הפיקוח כמו שלא היה קודם מסננים, מיגונים ובעיקר מעבר לגז גם כל זה לא יקרה במחירים הנוכחיים שוב פשוט בגלל שלאף אחד לא כדאי".

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר דנציגר, הוסיף בדבריו, כי; "אנחנו עושים צעדים חסרי תקדים להוריד את צריכת החשמל ושימוש ב-פחם, התייעלות אנרגטית ברחובות ומבני ציבור, ייצור ’חשמל מגז’ ושאר מקורות אלטרנטיביים, כל זה צריך להיות מגובה ב-מחירי הגז מאיימים אנחנו מייצרים ביקושים המחיר חייב להיות מתאים.

חברים, אני תעשיין כל חיי מעבר לחיי האדם והבריאות אנחנו מאבדים הזדמנות פז ליצירת יתרון תחרותי ולייצר כאן תעשיה פורחת עם אלפי מקומות עבודה. אם לא נניע את המדינה על גז, נפעיל תעשייה על גז, נייצר חשמל בגז לא יהיה מפעל ציוני. מחירי הגז פוגעים בבריאות וחיי תושבי ישראל. זה הזמן להתעורר זה הזמן לשנות. תורידו את המחיר תצילו חיים" – סיכם מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, מר דנציגר.

▼ מנכ"ל מפעל פניציה, ערן חיימוביץ: אני אולי זה שצועק המלך הוא עירום

פניציה – מפעלי זכוכית הינו המפעל היחיד מסוגו בארץ המייצר ומשווק מיכלי זכוכית במגוון דגמים וצבעים. מנכ"ל מפעל פניציה, מר ערן חיימוביץ, אמר, כי לדידו; "הגז הטבעי, זה הדבר הטוב ביותר שקרה למדינת ישראל בחמישים השנים האחרונות. אם אנחנו לא נדע להרים את הדבר הזה ולנצל אותו עד תום אז זה סתם, זה משאב של כולנו, של כל אזרחי ישראל. אנחנו חייבים למצוא מנגנון שמייצר אינסנטיב כלכלי פשוט לצרוך גז טבעי. תחרות חופשית. משק משוחרר ופתוח. הגז הטבעי, חייב להתחרות בכל אנרגיה תחליפית שיש בעולם על מנת שנצרוך אותו. אי אפשר לרבע את המעגל.

הדרך היחידה והפשוטה בסופו של דבר זה שמחיר הגז הטבעי, יהיה תחרותי ואלטרנטיבי. אני בעד הגז הטבעי ואני רוצה לצרוך גז טבעי וזה נכון שכולם יצרכו גז טבעי במדינת ישראל. אבל תראו מה קורה – אף אחד לא רוצה להתחבר לגז טבעי בישראל, כי הוא יקר. וכולם ירדו מתחת לראדר. אני עשיתי מאבק בשביל להתחבר בימים שמחיר החבית היה $120 והיום הוא $30 ומחיר הגז הטבעי ביחס למזוט היה שליש באותם ימים.

היום מחיר הגז הטבעי הוא יותר יקר. בסופו של דבר התעשייה בישראל צריכה להתחרות בכל העולם. אם אנחנו לא נדע לייצר תחרות כזו ויתרון כזה לתעשייה על בסיס הגז הטבעי שיש לנו הוא שלנו, אז הפסדנו את כל היתרון ואת כל הברכה הזו שקיבלנו.

מנכ"ל מפעל פניציה, מר ערן חיימוביץ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

אני חושב, כאזרח תמים, שיש כאן אינטרס לכולם – לתעשיינים ברור שיש אינטרס, לחברות התשתית ששותלות היום צינורות באדמה – בשביל מי הם יספקו גז טבעי? אז הם ישאירו תשתיות ומי יקנה? וגם לחברה נובל אנרג’י, למי הם ימכרו גז טבעי בסופו של דבר? גז טבעי, יימכר ללקוחות כמוני, אז אני מחובר, אבל מה עם השאר? מה עם תושבי מדינת ישראל? בסופו של דבר כולם צריכים להיות מחוברים. וזה מביא יתרונות שלספור אותם בכסף אי אפשר".

מנכ"ל מפעל פניציה, מר חיימוביץ, הוסיף בדבריו, כי; "לכן אני חושב שאנחנו כרגע בנקודה של כשל שוק. מי שיכול לתקן את זה, זה או ממשלת ישראל או בעלי הבאר במחיר הגז הטבעי. אין מנוס, חייבים לאזן את הדבר הזה.

אני חושב שאת כשל השוק הזה קל לתקן ואפשר לעשות זאת במהירות. זה עניין של החלטה, החלטת מנכ"ל, משרד, ראש ממשלה, שני בעלי עניין שסוגרים את הפרשה הזו אחת ולתמיד.

מדינת ישראל, צריכה להיות עם היתרון של הגז הטבעי וזה לא כך כעת. אנחנו כל הזמן רבים על הדבר הזה. אני בעד "מתווה הגז", כי זה מייצר יציבות אנרגטית למדינת ישראל וצריך לפתח את השדות ולהגיע לכאן עם צינור נוסף ולפתח את "שדה הגז לווייתן" (שדה קידוח של גז טבעי הנמצא בים התיכון, כ-130 קילומטר מערבית לחיפה.

אבל עכשיו אין אינסנטיב, מי ירצה לעשות את זה? במילא אין לקוחות כרגע במדינת ישראל שרוצים לצרוך גז טבעי אז למה לפתח שדה ולמה לבנות עוד צינור? לכן, אני אולי זה שצועק המלך הוא עירום. אבל אין ברירה, פשוט צריך לעשות את זה". סיכם מנכ"ל מפעל פניציה, מר חיימוביץ.