Featured

סביבה | אקולוגיה

ח"כ חנין: הפקרת הבטיחות והבריאות במיכל האמוניה ובמפעל חיפה כימיקלים, מדאיגה

ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, בכנסת; קרא ח"כ חנין לעיריית חיפה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד התמ"ת, לפעול באופן נחרץ להגנת הציבור מפני הסכנות במפעל ◄ הועדה, תפנה בכתב אל משרדי הממשלה הנ"ל, ותבקש מהם להפעיל את סמכותם על מנת להגן על בטיחות ובריאות העובדים כמו גם של כלל הציבור.
ח
ח"כ חנין: הפקרת הבטיחות והבריאות במיכל האמוניה ובמפעל חיפה כימיקלים, מדאיגה

בתום דיון סוער שהתקיים היום (שני), אמר ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, כי הוא מודאג מהזלזול בבטיחות ובבריאות חיי העובדים ותושבי מפרץ חיפה ב’מיכל האמוניה’ בעיר חיפה וב’מפעל חיפה כימיקלים’. הועדה זימנה את הדיון לאחר שהובא לידיעתה כי בתום שישים וארבעה ימי שביתה במפעל חיפה כימיקלים צפון, קיימים במפעל ומתקניו מחדלי בטיחות חמורים.

בדיון, אמרו נציגי ועד העובדים כי צוות החירום במפעל עומד בדרך כלל על שלושים ואחד עובדים וכי כעת הוא עומד על 11-14 עובדים בלבד. במיכל האמוניה, נמצאים בדרך כלל צוות חירום של שלושה עובדים וכעת בצוות זה נמצאים שני עובדים בלבד.

עוד דיווחו העובדים, כי מנהל הבטיחות של המפעל הסיר אחריותו מהמפעל, לאחר שנודע, כי התבצעו עבודות תחזוקה באופן לא בטוח, וכי כלל לא התייעצו בו בעת ביצוע העבודות. מר עמיחי זיידר, מנהל המפעל באתר חיפה, טען, כי הצוותים הללו מספיקים בעת חירום, וכי מתקן האמוניה מאובטח על ידי נמל חיפה.

רונית פיסו, מנכ"לית הקואליציה לבריאות הציבור, טענה, כי הקהילה בעיר חיפה, מזהה במיכל האמוניה, סכנות ממשיות וכי ראוי לאתר טכנולוגיה חליפית למיכל זה.

מר סרג’יו ברקוביץ’, ממונה בטיחות עירונית בעיריית חיפה, אמר, כי העירייה, מודאגת מאד ממצב הבטיחות ב’מיכל האמוניה’.

גב’ אורנה הראל-פלג, מנהלת המחלקה לתכנון ארוך טווח בעיריית חיפה, ציינה, כי למיכל אין היתר בנייה, וכי נבנה ללא רישיון עסק, ולכן, כפוף לעתירה שעומדת לדיון בבג"ץ, העירייה, מצפה שהמיכל יועבר מן המפרץ.

במהלך הדיון ביקש ח"כ חנין, לדעת האם המפעל דואג לבריאות העובדים. הוא נענה, כי קיימת מרפאה אך היא פתוחה רק אחת לשבוע. עוד אמרו העובדים, כי לא זכו לבדיקות רפואה תעסוקתית של ממש, וכי לא עברו ’בדיקה נשימתית’ יותר מעשר שנים.

בתום הדיון, אמר ח"כ ד"ר דב חנין, יו"ר הועדה, כי הוא מסיים את הדיון מודאג מאד. הוא הוסיף, כי המפעל מסוכן, ונמצא בסביבה מסוכנת. מכיוון שכך, צמצום צוותי החירום הוא צעד בלתי הגיונית והיה ראוי להיפך, דווקא להגביר את פעילות צוותי חירום, בעת השבתת המפעל, על מנת לוודא שפעילותו בטוחה.

ח"כ חנין, הוסיף, כי הועדה המשותפת (פנים-עבודה) לנושא סביבה ובריאות, מודאגת מאי-קיומה של מרפאה הפועלת תדיר; "עובדים זכאים לקבל בדיקות רפואיות אמיתיות כחלק מתנאי עבודתם", אמר ח"כ חנין.

בסיכום הדיון, קרא ח"כ חנין אל עיריית חיפה, המשרד להגנת הסביבה, ו’משרד התמ"ת’, לפעול באופן נחרץ להגנת הציבור מפני הסכנות במפעל.

עוד אמר, כי הועדה, תפנה בכתב אל משרדי הממשלה הנ"ל, ותבקש מהם להפעיל את סמכותם על מנת להגן על בטיחות ו’בריאות העובדים’ת כמו גם של כלל הציבור.