Featured

אנרגיה ירוקה

אוניברסיטת חיפה, חסכה 22% בצריכת החשמל יחסית לשנה הקודמת

חיסכון גדול נרשם גם בצריכת הסולר, המים והנייר ◄ "מעבר לחיסכון הכספי, צריכה פחותה של חשמל משמעותה פחות פליטה של CO2 ופחות זיהום אוויר", אמר ברוך מרזן, סגן הנשיא למנהל ויו"ר מועצת קמפוס ירוק באוניברסיטת חיפה
אוניברסיטת חיפה, חסכה 22% בצריכת החשמל יחסית לשנה הקודמת
אוניברסיטת חיפה, חסכה 22% בצריכת החשמל יחסית לשנה הקודמת

אוניברסיטת חיפה, שהוסמכה בשנה שעברה ל"קמפוס ירוק" על ידי המשרד להגנת הסביבה, חסכה בשנת תשס"ט 22% בצריכת החשמל, 64% בצריכת הסולר ו-11% בצריכת המים יחסית לשנה הקודמת. "מעבר לחיסכון הכספי, צריכה פחותה של חשמל משמעותה פחות פליטה של CO2 ופחות זיהום אוויר", אמר סגן הנשיא למנהל ויו"ר מועצת קמפוס ירוק באוניברסיטה ברוך מרזן.

מהדו"ח המסכם לשנת תשס"ט של מועצת "קמפוס ירוק", עולה כי בנוסף לחסכון בצריכת חשמל, מים וסולר, נרשמה גם ירידה בצריכת נייר ועלייה במחזור נייר ומחזור פסולת אלקטרוניקה.

מהנתונים, עולה, כי בשנת תשס"ח צרכה האוניברסיטה 20,336,000 קו"ש ואילו בשנת תשס"ט, ירדה הצריכה ל-15,760,000 כשהחיסכון הכספי נאמד בכ-2,400,000 ₪.

בשנת תשס"ח, צרכה האוניברסיטה כ-539 אלף ליטר סולר לעומת כ-192 אלף ליטר בלבד בשנת תשס"ט. עיקר החיסכון הגיע ממספר פרויקטים שביצעו עובדי אגף הבינוי והתחזוקה בראשות מהנדס האוניברסיטה נבי עאמר, כמו החלפת יחידות קירור ישנות בחדשות, התקנת דוד הסקה חדיש, הצורך פחות חשמל וסולר במוזיאון הכט ועוד.

בנוסף, באוניברסיטת חיפה, הקפידו בשנה האחרונה על כיבוי אורות בחדרים ובאולמות, החלפת נורות לנורות הצורכות פחות חשמל, התאמת משך הפעילות של המזגנים בחורף ובקיץ לצרכים וכד’.

הירידה בצריכת המים מכ-154 אלף ליטר לכ-136 אלף ליטר נבעה בעיקר מהתקנת מיכלי הדחה חסכוניים, התקנת "חסכמים" וכד’. בעקבות הכוונה להמשיך ולחסוך במים, הוחלט, כי הצמחייה שתישתל באזור בית הסטודנט החדש, תהייה צמחייה ארץ-ישראלית בלבד, הזקוקה לפחות מים כדי לצמוח.

עוד עולה, מהנתונים, כי בשנת תשס"ט, הייתה ירידה של 8% בצריכת הנייר, ועלייה של כ-100% במחזור הנייר. העלייה הגבוהה נרשמה בעיקר הודות להעלאת המודעות בקרב העובדים, מעבר של חלק גדול מהעבודה המנהלית לעבודה ממוחשבת ללא נייר ועידוד צילום והדפסה בדו"צ.

תחום חדש לגמרי אליו נכנסה האוניברסיטה במסגרת "קמפוס ירוק" הוא מחזור "פסולת אלקטרונית". עד לשנת תשס"ט אוחסנה מרבית פסולת זו – בעיקר; מחשבים ישנים, מסכים, מדפסות וכד’ – במחסנים ו"צברה" שם אבק. עם ההסמכה ל"קמפוס ירוק" חתמה האוניברסיטה על הסכמי פינוי עם שתי חברות שפינו כ-15 טון של פסולת אלקטרונית.

שתי החברות עימם נחתמו ההסכמים הן חברות שפועלות עם אנשים עם מוגבלויות כך שהאוניברסיטה גם הגנה על הסביבה וגם תרמה לקהילה.

האוניברסיטה אף התחייבה במסגרת הסמכתה לאמץ את נחל נדר, הנמצא בכרמל והתבצעו במהלך השנה פעילויות חינוכיות ופעולות לניקיון הנחל. לקראת השנה הקרובה תבחן האוניברסיטה הצבת ספסלים ומוקדי פנאי ונופש נוספים לאורך ערוץ הנחל, מה שיהפוך אותו לאטרקטיבי יותר למטיילים.

"הנתונים מראים, כי אוניברסיטת חיפה, כבר החלה להפנים את המהות של ’קמפוס ירוק’ ואני בטוח שככל שהזמן יעבור עוד ועוד עובדים יעשו את השינוי גם אצלם. אין טבעי מכך שהקמפוס, שממוקם בתוך פארק הכרמל, יוביל בתחום האחריות הסביבתית, וייחנך לכך לא רק את קהילת האוניברסיטה אלא את כל תושבי האזור", סיכם מרזן.