אופיר פינס, יו”ר ועדת הפנים והגנת הסביבה, אשר הציג את החוק שאושר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת: “זהו חוק אסטרטגי ומהפכני. אנו מעניקים לעיריות את הסמכות ואיתה את האחריות, להילחם בכלים שכבר יש להם בזיהום אויר בתוך הערים.
פקחים של העירייה יוכלו להגביל תנועת רכב במטרה לצמצם את זיהום האוויר
מליאת הכנסת אישרה היום בקריאה שנייה ושלישית את התיקון לפקודת התעבורה, אשר פוצל מהצעת חוק ”אוויר נקי”. התיקון מאפשר לרשויות מקומיות להכין תוכנית עירונית כוללת להפחתת זיהום האוויר מכלי רכב בתחומה. התיקון שאושר היום מרחיב משמעותית את סמכויות האכיפה והסדרת התנועה של הרשויות המקומיות, אשר עסקו עד כה בעיקר בהסדרת רכבים חונים בלבד. האמצעים שיעמדו לרשות העיריות כוללים, למשל: סגירת רחוב לתנועה בשעות ובימים מסוימים או הגבלת מספר הרכבים בציר תנועה נתון. התוכנית הכוללת במסגרתה תוכל עירייה להשתמש בסמכויות הללו תהיה נתונה לאישור משרד התחבורה, אשר ידאג לכך
שבמסגרת התוכנית יינתן מענה מספק למערך התחבורה הציבורית בעיר.
במהלך נאומו במליאת הכנסת, הסביר ח”כ פינס כי; “החוק מרחיב באופן משמעותי את סמכויות הרשויות המקומיות להסדיר את התנועה בתחומן, הן בחוקי העזר והן בהסדרי התנועה.
בשונה מהמצב היום, שבו לרשויות המקומיות סמכויות מצומצמות ביותר להצבת תמרורים והן אינן מוסמכות לטפל בהסדרת התנועה באמצעות חוקי העזר שלהן, כעת תוכלנו הרשויות המקומיות לפעול באופן שבו יותקנו חוקי עזר מתאימים אשר לא יהיו טעונים אישור של שר הפנים או של שר התחבורה ויורחבו מאד סמכויות התמרור שלה”.
איסור נסיעה והגבלת שעות תנועה יחולו על כל כלי הרכב, מלבד רכב נכה ורכב ביטחון בתפקיד.
לרשויות המקומיות תהיה אפשרות להעניק הקלות מפני הגבלות התנועה גם לסוגים נוספים של כלי רכב אשר עליהם הוחלט באופן פרטני, דוגמת הסעות תלמידים או מוניות. פקחי הרשות המקומיות לעניין אכיפת זיהום מרכבים ילבשו מדים ותגי זיהוי אשר מובחנים ממדי המשטרה.
במסגרת התיקון לפקודת התעבורה נקבע, כי ההכנסות מקנסות שייגבו במסגרת אכיפת תנועת רכבים מזהמים על ידי העיריות יוקדשו כולן למטרות של צמצום זיהום האוויר, למשל עידוד שימוש באופניים והקמת תחנות ניטור.
בתוך כך, נקבע, כי 50% מהכנסות הקרן ישמשו לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית הן על ידי שיפור תשתיות והן במתן הנחות למשתמשים בתחבורה הציבורית, למשל סבסוד כרטיסי אוטובוס.
Add Comment