Featured

חדשות ירוקות

חוקרים ישראלים וירדנים מודדים את זיהום האוויר במפרץ אילת

במיזם המכונה "קרן אור", החוקרים, מקווים שממצאי המחקר המשותף יאלצו את הממשלות בישראל ובירדן להתייחס לבעיית זיהום האוויר ● איכות האוויר שנמדדה בימים אלו באזור אילת היא בינונית עד ירודה".
חוקרים ישראלים וירדנים מודדים את זיהום האוויר במפרץ אילת
חוקרים ישראלים וירדנים מודדים את זיהום האוויר במפרץ אילת

חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, מדענים ירדנים מהרשות לפיתוח עקבה וחוקרים מהמכון לחקר המדבר באוניברסיטת נבדה בארה"ב החלו החודש לחקור בצוותא את איכות האוויר במפרץ אילת. במיזם המכונה; "קרן אור" ייעזרו החוקרים בשיטת מחקר חדשנית למדידת זיהום האוויר.

המחקר עתיד להימשך כחודש ימים והוא ממומן בידי מחלקת המדינה האמריקנית. צוות המחקר הישראלי, הציב מעבדה ייעודית ניידת צפונית לאילת והצוות הירדני – תחנת ניטור אוויר בצפון עקבה. המעבדה הישראלית משתמשת בסְפֶּקְטְרוֹפוֹטוֹמֶטֶר אטמוספרי כדי לשלוח לאתר הירדני קרן אור המוחזרת באמצעות מראות מיוחדות. האור המוחזר עובר אנליזה ולפיה מקווים החוקרים לקבוע את ההרכב ואת הריכוז של הגזים המצויים בענן בין שני האתרים.

פרופ’ מנחם לוריא, ראש הצוות הישראלי מהמכון למדעי כדור הארץ בפקולטה למתמטיקה ולמדעי הטבע באוניברסיטה העברית, אומר, כי; "מטרת המחקר לפתח שיתוף פעולה אזורי כדי לשפר את איכות האוויר ולהקטין את ההסעה של המזהמים מעבר לגבולות בין-לאומיים – זאת דרך שיתוף פעולה מחקרי ויצירת מודעות ציבורית".

לדברי פרופ’ לוריא, "בניגוד לציפיות ההגיוניות של מרבית האנשים, כבר בימים הראשונים למחקר מצאנו, כי איכות האוויר שנמדדה בימים אלו באזור אילת היא בינונית עד ירודה".

לדברי מנהל איכות הסביבה ברשות לפיתוח עקבה, ד"ר בילאל אל-בשיר, איכות אוויר טובה, הכרחית לפיתוח הכלכלי של אזור מפרץ אילת המבוסס בעיקר על תיירות.

לדבריו; "כל הצדדים תמימי דעים, כי תוצאות המחקר, יאלצו את הגורמים הממשלתיים בשני הצדדים להתייחס לנושא איכות האוויר כאל חלק מרכזי במערכת התכנון והפיתוח האזוריים".

לאחר שיסתיים המחקר במפרץ אילת, צפוי השלב השני של המחקר שבו יבוצעו מדידות דומות משני צדי עמק הירדן הצפוני. המדידות נועדו להתחקות אחר תהליך ההסעה של מזהמי אוויר מאזור מפרץ חיפה, דרך עמק יזרעאל, ועד לאזור שבין רבת עמון ואירביד.

פרופ’ אלן גרטלר, השותף האמריקני שסייע בתכנון המחקר ובהבאת הצדדים לעבודה משותפת, מביע שביעות רצון גדולה מהמחקר; "תפקידי כמתווך תם", הוא אומר; "ועתה אני שותף מדעי למחקר מעניין זה שעשוי להיות מודל לשיתופי פעולה בין-לאומיים דומים בעתיד".

בתמונה: קרן אור שיוצאת מהעיר אילת ועוברת מעל עקבה (צילום: מנחם לוריא).