Featured

חדשות ירוקות

ניסיון הרעלה של עצי פיקוס טופל בעזרת אינפוזיה

ההרעלה ע"י שכן נרגז מלכלוך של פירות עצי הפיקוס ■ המטרד נוצר בשל צרעות טפיליות מיקרוסקופיות שגורמות להבשלת הפירות, התנפחותם ונפילתם ארצה ■ העצים טופלו ע"י מרפא הצמחים, עודד יפה ממציא שיטה של "מלכודות מין" לצרעות ממין זכר העוצרים את הצרעות
ניסיון הרעלה של עצי פיקוס טופל בעזרת אינפוזיה
ניסיון הרעלה של עצי פיקוס בעיר רחובות מטופל בעזרת אינפוזיה

הבשלת פירות עצי הפיקוס ונשירתם לארץ נמצאת בתקופה זו בשיאה וגורמת ללכלוך ברחובות ועל גבי כלי רכב ולסכנת החלקה. המטרד מוציא מדעתם כמה מהתושבים שמכלים את זעמם בעצי הפיקוס.

אחד מתושבי העיר רחובות ביקש לחסל את מטרד העצים אחת ולתמיד באמצעות פיזור רעל סביב העצים. ההרעלה בוצעה בצורה מקצועית, כפי הנראה על ידי אדם בעל רקע בתחום. הרעל, מסוג של קוטל עשבים הורמונאלי, פוזר בכמויות גדולות וגרם להתייבשות של העצים.

העצים שהתדרדרו למצב ירוד ביותר בעקבות ההרעלה, טופלו על ידי מרפא הצמחים, עודד יפה, על מנת להצילם.

יפה טיפל בעצים בשיטה המשלבת ריסוס של העץ בחומרים חודרי גזע ואינפוזיה המוחדרת לתוך חלקו הנמוך של הגזע ולשורשים ומחדירה לעץ ישירות הורמונים וחומרים מעודדי התפתחות. החומרים הם מיצוי שנלקח מעצים צעירים הנמצאים בשלבי גדילה מואצת.

אין זו הפעם הראשונה שמרפא הצמחים יפה נאלץ לטפל בהתנכלויות של שכנים זועמים לעצי הפיקוס. לפני כשנה ארע מקרה דומה בשכונת המשתלה היוקרתית בצפון תל אביב. בעקבות פעילות הצלה ממושכת נמצאים העצים בשלבי שיקום מתקדמים.

לדברי יפה, את בעיית פירות הפיקוס ניתן לפתור בדרך ידידותית וללא אלימות נגד העצים חסרי הישע. המטרד נוצר בשל צרעות טפיליות מיקרוסקופיות שגורמות להבשלת הפירות, התנפחותם ונפילתם ארצה.

יפה, העומד בראש מעבדת שלפ בקיבוץ גבעת ברנר, פיתח שיטה של "מלכודות מין", שעשויות מפרומונים – הורמוני מין שמפרישה נקבת הצרעה.

הצרעים הזכרים, מריחים את הריח המפתה, מגיעים במהירות כדי לאתר את הנקבה ומחוסלים על ידי שכבה דביקה.

הפתרון החדשני בוצע יושם במספר אתרים ונחל הצלחה. בנוסף למלכודות ניתן לחסן את העצים בזריקה. החומר הסודי המצוי בזריקה מטפס דרך מערכות הובלת המים של העץ וכשהוא מגיע לפירות הוא גורם לחיסול הצרעות.