Featured

בעלי חיים חרקים | פרוקי רגליים

מגדלי דבורים בעמק חפר ייצאו 250 מלכות דבורים פוריות לירדן

המלכות מזן "בקפסט" מצטיינות באגירת דבש ובאופיין השקט. הן תעמדנה דור חדש של דבורים לשרות המגדלים הירדנים
מגדלי דבורים בעמק חפר ייצאו 250 מלכות דבורים פוריות לירדן
מגדלי דבורים בעמק חפר ייצאו 250 מלכות דבורים פוריות לירדן. המלכות הופרו על ידי דבורים זכרים מצטיינים בישראל והן תעמדנה דור חדש של דבורים לשרות המגדלים הירדנים.

honey_id=2812_100_01.jpg

המלכות נשלחו לדרכן במשלוח מיוחד שכלל מזון מתוק לדרך וכשמונה דבורות פועלות שהצטרפו לכל מלכה כדי לשרת אותן ולספק את צרכיהן.

מנכ"ל מכוורות עמק חפר, יורם פז, מסר שהמלכות שיוצאו לירדן הן מהזן "בקפסט" המצטיין במזג נוח ולא עצבני המקל את העבודה עימן, תנובה גבוהה של דבש, צריכה נמוכה של דבש לשימוש עצמי ושיעור אגירה גבוה של דבש. לדבריו, הדבורים הישראליות רגילות לעבוד בתנאי האקלים החם של ישראל ולכן הן מתאימות גם למגדלים הירדנים.

זן הדבורים "בקפסט" מטופח על ידי קבוצות מגדלים בקפריסין, לוקסמבורג, גרמניה, דנמרק ועמק חפר בישראל. מדי תקופה מבצעים המגדלים החלפות של מלכות אם כדי להשביח גנטית את הדבורים.

הזן פותח על ידי נזיר בריטי, שזיווג בין דבורים בריטיות המצטיינות באגירת דבש וחסכנות ובין דבורת בר ממזרח אפריקה, שהיא שקטה וחרוצה ומתאימה עצמה בקלות לתנאי הטבע. התוצאה היתה זן דבורים, המשלב את כל היתרונות.

תהליך ההשבחה הגנטית של מלכות הדבורים נמשך במכוורת עמק חפר, על ידי החוקרת אנה ברנבוים, המתמחה בביצוע הזרעה מלאכותית במלכות דבורים.

זהו תהליך מורכב ועדין הנעשה תחת מיקרוסקופ וכולל הרדמת המלכה והכנסת זרע הדבורים לתוכה.

היתרון בשיטה זו, היא שגם הדבורים הזכרים המפרים נבחרים בקפידה בהתאם לתכונותיהם, להבדיל מהפריה רגילה בטבע הנעשית באופן אקראי ללא שליטה על זהות האב.

מכוורת עמק חפר, היא השניה בגודלה בישראל ומייצרת 700 טון, דבש בשנה. המכוורת נמצאת בבעלותם של מגדלי דבורים בעמק חפר, בשרון ובהרי מנשה.