Featured

הדברה ביולוגית

חקלאי מושב עין יהב: הלחימה בדרום נמשכת, חרקים טורפים, יחסלו מזיקי ירקות

רמי שדה, אגרונום אגודת "יופי של ירקות" של חקלאי עין יהב; "חצי מיליארד החרקים הטורפים, אינם מסוכנים בשום דרך לבני אדם ופוגעים רק ב-מזיקים למיניהם שאליהם הם מיועדים. במבצע הקרב, יפוזרו החרקים הטורפים ממספר מינים. הודות לפעילות החרקים הטורפים יכולים חקלאי עין יהב, לוותר על ריסוסים בשלב הגידול המוקדם של הירקות וכך לספק לצרכנים ירקות נקיים ובריאים.
חקלאי מושב עין יהב: הלחימה בדרום נמשכת, חרקים טורפים, יחסלו מזיקי ירקות
חקלאי מושב עין יהב: הלחימה בדרום נמשכת, חרקים טורפים, יחסלו מזיקי ירקות

באזור הערבה, החליטו ללכת על ’לוחמה ביולוגית’ (Biological Control). במושב עין יהב, מוותרים על ריסוסים כבר בשלב הגידול המוקדם של הירקות למיניהם. על פי רמי שדה, אגרונום אגודת "יופי של ירקות", השטחים החקלאיים של המושב בערבה, יהפכו החל מהשבוע הבא למעין "שדה קרב" של לוחמה ביולוגית בין חרקים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’.

לצורך כך, הם "גייסו" כחצי מיליארד ’חרקים טורפים’ אשר מנקים את שטחי את החממות מ’מזיקים’ בשיטות שהיו גורמות למפיקי סרטי האימה בהוליווד לקנא, זאת בשל העובדה שחלקם מוצצים את נוזלי הגוף של המזיקים בחיים ואילו אחרים מטילים ביצה בתוך הגוף של החרק, ממנה בוקע זחל, שאוכל את החרק מבפנים בעודו בחיים.

האגרונום מר רמי שדה, ממהר להרגיע; "כל חצי מיליארד ’חרקים טורפים’, אינם מסוכנים בשום דרך לבני אדם ופוגעים ומזיקים רק ל’מזיקים’ למיניהם שאליהם הם מיועדים.

במבצע הקרב, יפוזרו החרקים הטורפים ממספר מינים; ’אקרית טורפת’ שעונה לשם; "סבירסקי" על שם המגלה שלה, "אוריוס" ו"פרסימיליס". אליהם מצטרפות צרעות טפיליות אכזריות ביותר".

החרקים הטורפים מגיעים למושב עין יהב באזור הערבה, לאחר שבקיץ נערכה השבתה יזומה של כל הגידולים לתקופה של כחודש ימים. השטחים, כוסו ביריעות שיצרו תחתן חום עצום שניקה את השטח באופן מוחלט מ-מזיקים ואפשר פתיחת עונה חדשה בלי "אורחים לא רצויים" מהעבר.

זאת ועוד; "החרקים הטורפים לא פוגעים בירקות מאחר והם אינם ניזונים מהם. הודות לפעילות של החרקים הטורפים, כמו למשל; ’מושית השבע’, מין במשפחת ה’מושיתיים’, שהיא דוגמה ל’הדברה ביולוגית של חרקים’ על ידי שימוש ב"אויבים טבעיים"; משחררים את המושיות בשדות, והן אוכלות את ה’כנימות’ המזיקות לגידולים החקלאיים.

בכך יכולים ’חקלאי עין יהב’ לוותר, למעשה, על ריסוסים כבר בשלב הגידול המוקדם של הירקות וכך לספק לצרכנים ירקות נקיים ובריאים.

הירקות נשטפים היטב טרם השיווק, כחלק מבקרת האיכות של עין יהב, כדי לוודא שאף חרק לא "תפס טרמפ" על ירק כזה או אחר ונסע צפונה.

מושית השבע, ל’הדברה ביולוגית של חרקים’ ע"י שימוש באויבים טבעיים | צילום: ויקיפדיה

רמי שדה, אגרונום אגודת "יופי של ירקות" של חקלאי עין יהב, מספר שאספקת החרקים מתנהלת ממש כמבצע צבאי. החרקים, מגיעים לערבה במשאיות קירור מיוחדות, כל חקלאי, מקבל ישירות אל החממה שלו קופסאות עם החרקים שדרושים לו בהתאם להזמנתו ולשטח הגידול ולאוכלוסיית החרקים שהתנחלה אצלו ויקבל גם הודעה כתובה (SMS), ישירות למכשיר הסלולרי שמדווחת על הגעתם של החרקים הרעבים.

ממשרד ’רוני חסיד – דוברות ויחסי ציבור’ מסר אופיר אבסלנדר לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; "האגודה החקלאית ’יופי של ירקות’ עין-יהב, היא יצרנית הירקות הגדולה ביותר לשוק המקומי בישראל ומחויבת לתקנים מחמירים בכל הנוגע לניקיון התוצרת.

האגודה ’יופי של ירקות’, עובדת מול כל רשתות השיווק והסיטונאים הגדולים שדורשים ומקבלים ירקות נקיים משאריות חומרי הדברה. לכן, ננקטים האמצעים הביולוגים המיוחדים ובנוסף בדיקות מעבדה מתקדמות באופן שוטף למניעת מקרים חריגים.

☚ עדכונים נוספים על ירקות עין יהב בעמוד ה’פייסבוק’.