Featured

בעלי חיים דגי נוי

משרד החקלאות: פקחי אגף הדיג, תפסו 20 דגי פיראניה אדומה, אסורים בייבוא לישראל

בעלי החנות דגי נוי בעיר תל אביב, נחקרו באזהרה במשטרה, וננקטים נגדם צעדים משפטיים ◄ הפשיטה בוצעה בשיתוף פקחי רשות הטבע והגנים, ומשטרת ת"א. מדובר בדגים אגרסיביים ביותר, על מסוכנותם של הדגים למד על בשרו גם חוקר דגים מנוסה באוניברסיטה העברית, שבאחת הפעמים בהם ניסה להוציא את אחד הדגים ננשך בידו עד זוב דם…
משרד החקלאות: פקחי אגף הדיג, תפסו 20 דגי פיראניה אדומה, אסורים בייבוא לישראל
משרד החקלאות: פקחי אגף הדיג, תפסו 20 דגי פיראניה אדומה, אסורים בייבוא לישראל

אלה בוודאי לא בדיוק הדגים לחג שהייתם רוצים לקבל, כך מעריכים פקחי אגף הדיג של משרד החקלאות ופיתוח הכפר, אשר פשטו על חנות דגי נוי בעיר תל אביב, אשר לגביה התקבל מידע, כי היא מוכרת מינים האסורים בייבוא והחזקה בישראל, בהם דגי פיראניה מזרי האימה.

הפשיטה בשבוע שעבר, בוצעה בשיתוף פקחים של רשות הטבע והגנים, ובלשים של משטרת ת"א. הפקחים, הגיעו לחנות דגי הנוי, מצוידים בצו חיפוש של שופט, לאור המידע שהתקבל על החנות. עולה, כי בסך הכול, נתפסו במקום 20 דגי פיראניה אדומה, האסורים בגידול ואחזקה בישראל.

תפיסת הדגים והוצאת הצו, התבצעה בהתאם לסמכות פקיד הדיג הראשי במשרד החקלאות, והסמכות הנתונה לפקחי רשות הטבע והגנים, לתפוס ערכי טבע ובע"ח מוגנים האסורים באחזקה. בעלי החנות, נחקרו באזהרה במשטרה וננקטים נגדם צעדים משפטיים. על מסוכנותם של הדגים למד על בשרו גם חוקר דגים ב’אוניברסיטה העברית’, שבאחת הפעמים בהם ניסה להוציא את הדג ננשך בידו עד זוב דם… יש לציין, כי זו הפעם הראשונה שמקרה כזה קורה לחוקר הדגים הוותיק.

פיראניה (שם מדעי: Serrasalminae) הוא דג טורף קטן גוף יחסית הנפוץ באגמים ובנהרות בדרום אמריקה, בעיקר באזור אגן האמזונאס. הפיראניות הם דגי מים מתוקים, וחיים באזורי אקלים טרופי, בעלי מים חמים יחסית. גופו של הפיראניה צר, ורוחבו מספר סנטימטרים.

אורך פרט בוגר נע בין 15 ל-25 סנטימטרים לערך, אף שנתפסו פרטים גדולים יותר, שאורכם כ-40 סנטימטרים. לאנשים המגדלים להנאתם (ובניגוד לחוק) באקווריום שלהם דגי פיראניה, מומלץ בחום שלא להכניס ידיים למים, ובמיוחד לא בזמן ההאכלה.

כמו כן, מומלץ לשמור מרחק מהדג, בעת הוצאתו מהאקווריום, כדי להימנע מקפיצה מפתיעה וביס באזורים אסטרטגיים דוגמת הפנים…

דגי פיראניה אדומה: מומלץ לשמור מרחק מהדג, בעת הוצאתו מהאקווריום

יש לציין, כי רק לפני כחודש תפסו בנתב"ג פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות
משלוח דגי נוי מסוג זברה טילפיה (Zebra tilapia), האסורים בייבוא לישראל. הדגים היו חלק ממשלוח של דגי נוי "רגילים" המותרים בייבוא שיובאו מסינגפור אך נרשמו ברשימת הייבוא, תחת שם אחר, ככל הנראה במטרה להטעות, והתגלו עקב ערנותם של הפקחים.

יחידת הפיקוח של אגף הדיג במשרד החקלאות, פועלת ואף הגבירה לאחרונה את אכיפתה כנגד ייבוא ומכירת דגים האסורים על פי חוק לישראל שאינם מופיעים ב"רשימה הלבנה", המפרטת את דגי הנוי המותרים לייבוא בישראל.

הברחת מיני דגים אסורים המגיעים לישראל וכניסתם למארג הביולוגיה הימי של ארץ ישראל, עלולה לפגוע באוכלוסיות הדגים המקומיות ובערכי טבע שונים, ולהסב נזק אקולוגי רב כפי שכבר קרה בעבר במקומות שונים בעולם.

יש לציין, כי במצב החוקי הבעייתי הקיים כיום, ישנו איסור על ייבוא דגים, שאינם ברשימה ה"מותרת", אך אין כל איסור על החזקתם (למעט במקרים מיוחדים כמו במקרה של דג הפיראניה שגם החזקתו נאסרה בחוק), ולפיכך, קשה להילחם בתופעה במידה והדגים הוברחו לישראל. משרד החקלאות, מבהיר, כי בהוא פועל לקידום תיקון לחוק שיאסור גם החזקת דגים האסורים בייבוא, ובכך לצמצם את התופעה המסוכנת.

אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, קורא לציבור הרחב לדווח על עבירות על חוקי הדיג, בהן דיג בלתי מורשה והחזקת בעלי חיים האסורים בהחזקה ועוד. ניתן לדווח על עבירות אלה למוקד אגף הדיג בטלפון; 073-2211133 או דרך אתר האינטרנט של אגף הדיג.