Featured

בעלי חיים דגי נוי

משרד החקלאות: פקחי אגף הדיג, תפסו בנתב"ג, הברחת דג מסוכן האסור בייבוא

פקחי אגף הדיג, שהעלו ברשתם את הדג הטרופי המסוכן ’זברה טילפיה’, הגבירו לאחרונה את פעולות הביקורת והאכיפה במסופי הכניסה לישראל על מנת למנוע ממינים בעייתיים להיכנס לישראל ולפגוע במערך האקולוגי המקומי ◄ יבואן הדגים, החשוד הודה בחשדות המיוחסים לו ונפתחו נגדו חקירה. צפויים להינקט נגדו אמצעי ענישה כספיים בהתאם לחוק.
משרד החקלאות: פקחי אגף הדיג, תפסו בנתב
משרד החקלאות: פקחי אגף הדיג, תפסו בנתב"ג, הברחת דג מסוכן האסור בייבוא

פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, אשר ערכו ביקורת שגרתית במסוף המטענים של נמל התעופה בן גוריון, הופתעו לגלות במשלוח דגים שכלל שמונה קרטונים שייבא סוחר וייבואן דגים ותיק, גם את דגי הנוי מסוג זברה טילפיה (Zebra tilapia) האסורים בייבוא לישראל. יבואן הדגים, החשוד, הודה בחשדות המיוחסים לו ונפתחו נגדו חקירה. צפויים להינקט נגדו אמצעי ענישה כספיים בהתאם לחוק.

דגי זברה טילפיה, היו חלק ממשלוח של דגי נוי "רגילים" המותרים בייבוא שיובאו מסינגפור אך נרשמו ברשימת הייבוא תחת שם אחר, ככל הנראה במטרה להטעות, והתגלו עקב ערנותם של הפקחים.

יחידת הפיקוח של אגף הדיג ב’משרד החקלאות ופיתוח הכפר’, הגבירה לאחרונה את אכיפתה כנגד ייבוא דגים האסורים על פי חוק לישראל שאינם מופיעים ב"רשימה הלבנה", המפרטת את דגי הנוי המותרים לייבוא בישראל.

לאחר החרמת הדגים אשר נערכה בנוכחות היבואן הפועל ב’ענף דגי הנוי’, זה עשרות שנים, הועברו הדגים למעבדת הדגים של משרד החקלאות ב’ניר דוד’ לבדיקה שם הם אובחנו כדגי זברה טילפיה, דגים טרופיים שמוצאם מאפריקה הנחשבים לדגים אגרסיביים ביותר ונוטים לטרוף את שכניהם לאקווריום לאחר שהם מגיעים לגודל מסוים.

הדגים הגיעו לארץ כדגיגונים בגודל 3-4 ס"מ, אך בתזונה טובה הם גדלים בקלות לגודל של 30 ס"מ (נצפו גם פרטים בגודל חצי מטר). לאחר שהם גדלים הופכים הדגים השקטים לסוערים ותוקפניים וסועדים את ליבם לתיאבון בדגים שכניהם לאקווריום.

דגי הזברה טילפיה הם טריטוריאליים מאוד, יתקפו גם את בני מינם, ואף נוטים לנשוך את ידי מגדליהם שמכניסים יד לאקווריום לצורך ניקוי והאכלה.

הברחת מיני דגים אסורים המגיעים לישראל, וכניסתם למארג הביולוגיה הימי של ארץ ישראל, עלולה לפגוע באוכלוסיות הדגים המקומיות ובערכי טבע שונים, ולהסב נזק אקולוגי, רב כפי שכבר קרה בעבר במקומות שונים בעולם.

פקחי אגף הדיג במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, פועלים ואף הגבירו לאחרונה את פעילות הפיקוח והאכיפה על מנת למנוע כניסת בעלי חיים ימיים שאינם מורשים.

יצוין, כי במצב החוקי הבעייתי הקיים כיום ישנו איסור על ייבוא דגים שאינם ברשימה ה"מותרת", אך אין כל איסור על החזקתם (למעט במקרים מיוחדים כמו במקרה של "דג פירניה"), ולפיכך, קשה להילחם בתופעה במידה והדגים הוברחו לישראל.

משרד החקלאות ופיתוח הכפר, פועל לקידום תיקון לחוק שיאסור גם החזקת דגים האסורים בייבוא ובכך לצמצם את התופעה המסוכנת.