Featured

בעלי חיים צער בעלי חיים

ועדת החינוך של הכנסת, סירבה לאשר לפי שעה את הקמת כלובי התרנגולות

לפי טיוטת התקנות המונחת על שולחן הוועדה, בלולים שיוקמו ייכלאו התרנגולות למשך כל חייהן, בכלובים המותירים לכל תרנגולת שטח זעום של 550 סמ"ר בלבד (פחות מעמוד A4) ◄ ח"כ טיבי וח"כ חנין: יש להקים "לולי מעוף" ◄ עו"ד יוסי וולפסון, עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים; משרד החקלאות, ממשיך להגיש את אותן תקנות שמבקשות לקבוע תקן חסר תקדים באכזריותו
ועדת החינוך של הכנסת, סירבה לאשר לפי שעה את הקמת כלובי התרנגולות
ועדת החינוך של הכנסת, סירבה לאשר לפי שעה את הקמת כלובי התרנגולות

ועדת החינוך של הכנסת, סירבה היום (ראשון, 31.10.2010) לאשר את הקמת כלובי התרנגולות. ח"כ אלכס מילר (סיעת ישראל ביתנו), מחה על כך כי התקנות נמוכות מן הסטנדרט האירופי. ח"כ ד"ר אחמד טיבי, וח"כ ד"ר דב חנין, קראו להקמת לולי מעוף; "אם כבר מקימים לולים חדשים, בואו נעשה מהלך נכון גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת רווחת בעלי החיים: בואו נתקדם ללולים ללא כלובים, לולי מעוף".

בדיון ב’וועדת החינוך’, הביעו חברי הכנסת אלכס מילר, ד"ר דב חנין וד"ר אחמד טיבי, התנגדות נחרצת לתקנות החזקת ’תרנגולות מטילות’, המתירות את כליאתן ב’כלובי-סוללה’. "אנחנו לא רוצים למצוא את עצמנו עם תקנות שבג"ץ יבטל, ולכן, יש ליישר קו עם האיחוד האירופי" – הסביר ח"כ מילר.

ח"כ טיבי, ביקש לפסול את הסעיפים המתירים כלובים מכל סוג וקרא להקמת "לולים ללא כלובים". ח"כ חנין, חיזק את דבריו; "הלולים שמציעות התקנות להקים אסורים להקמה באירופה מינואר 2003, וב-2012 גם הלולים הקיימים בסטנדרט זה ייסגרו. תהיה זו טעות גדולה להקים לולים חדשים בצורה תת-תקנית.

אם כבר מקימים לולים חדשים, בואו נעשה מהלך נכון גם מבחינה כלכלית וגם מבחינת רווחת בעלי החיים; בואו נתקדם אל לולים ללא כלובים, לולי מעוף".

הוועדה, אישרה מספר סעיפים טכניים, אך לנוכח התנגדות הח"כים נדחתה ההכרעה בשאלה המהותית: האם הלולים החדשים, שייבנו בהשקעה של 350 מיליון שקל מכספי ציבור, יהיו לולי כלובים או לולים ללא כלובים. כמו כן, נדחתה ההכרעה גם בשאלת הרעבת התרנגולות, עד אשר מרכז המחקר והמידע של הכנסת, יאסוף נתונים לגבי הנהוג בעניין זה במדינות ה-OECD.

בדיון ב’וועדת החינוך’, הציגו ’ארגוני בעלי החיים’ ו’נציגי הלולנים’ – ועד הפעולה להצלת הלול המשפחתי, המייצג 2,200 משפחות בגבול הצפון – קואליציה, מפתיעה בהתנגדות לאישור התקנות במתכונתן הנוכחית, אשר לטענתם פוגעת הן בתרנגולות והן בלולנים.

לפי טיוטת התקנות המונחת על שולחן הוועדה, בלולים שיוקמו ייכלאו התרנגולות למשך כל חייהן, בכלובים המותירים לכל תרנגולת שטח זעום של 550 סמ"ר בלבד (פחות מעמוד A4).

בכלוב הצפוף רצפת רשת אלכסונית. התרנגולת, אינה מסוגלת למתוח כנף וכל תזוזה משמעה רמיסת תרנגולות אחרות.

התקנות מציעות לקיים בשנת 2022 רפורמה נוספת שבה ישודרגו הלולים לכלובים מעט פחות צפופים (750 סמ"ר לתרנגולת, 25×30 ס"מ), אולם משרד החקלאות לא מסר את הנתונים המדויקים באשר לעלות השדרוג, המוערכת במאות אלפי שקלים.

עו"ד יוסי וולפסון, עמותת אנונימוס לזכויות בעלי-חיים; "זהו כבר הדיון הרביעי שבו רוב מוחלט של חברי ועדת החינוך מתנגד לכליאת תרנגולות בכלובי-סוללה. למרות זאת, משרד החקלאות, ממשיך להגיש את אותן תקנות שמבקשות לקבוע תקן חסר תקדים באכזריותו.

31 מדינות בעולם, אסרו על כלובי-סוללה, ורבות מהן אסרו על כל סוגי הכלובים. קליפורניה, אף אישרה חוק שיאסור על ייבוא ביצי כלוב. אין שום סיבה שישראל תישאר מאחור".

כיום שליש מן הלולים ב’איחוד האירופי’ הם ’לולים ללא כלובים’. לפי דו"ח מרכז המחקר והמידע של הכנסת, במדינות כמו; שוויץ 100% מן הלולים הם ללא כלובים, אוסטריה 90%, גרמניה 62%, שבדיה 60%, הולנד 50%, דנמרק 48%, ובבריטניה 42%.