Featured

בעלי חיים חיות בר

המשרד להגנת הסביבה, יוזם תיקון לחוק הגנה על חיות הבר כולן תהיינה ’חיות מוגנות’

התיקון המוצע בחוק, נותן מענה לצורך סביבתי זה – לחזק את ההגנה על חיות הבר באמצעות שיפור האמצעים להתמודדות עם תופעות הולכות וגוברות הפוגעות באוכלוסיותיהן, כמו; ציד בלתי חוקי, הרעלות של חיות בר, ועוד ◄השר להגנת הסביבה גלעד ארדן: "התיקון לחוק מבטיח הגנה על כל חיות הבר בישראל, טיפול יעיל באיומים עליהן וצמצום משמעותי בציד המותר כיום".
המשרד להגנת הסביבה, יוזם תיקון לחוק הגנה על חיות הבר כולן תהיינה ’חיות מוגנות’
המשרד להגנת הסביבה, יוזם תיקון לחוק הגנה על חיות הבר כולן תהיינה ’חיות מוגנות’

המשרד להגנת הסביבה, הפיץ תזכיר תיקון לחוק להגנת חיות הבר, במטרה לשפר ולחזק את האמצעים להגנה על חיות הבר בישראל, הסחר בהן והחזקתן, תוך קביעת מגבלות שנועדו להגן על חיות הבר. החוק החדש, קובע, כי כל חיות הבר, תהיינה "חיות בר מוגנות", למעט מספר מועט של מינים "מזיקים". בכך, יבוטל למעשה הציד הספורטיבי, המתבצע כיום באמצעות רישיונות ציד.

על פי החוק, המוצע, פגיעה בחיות הבר, תותר אך ורק בהיתרים פרטניים ולמטרות מוגבלות, כגון; מניעת סיכונים אקולוגיים, שמירה על המגוון הביולוגי, מניעת סכנות לאדם ולחי, או מניעת נזקים לחקלאות.

כמו כן, ייאסר פיזור רעל בשטחים פתוחים, ייאסר סחר בפרוות, תבוטל היכולת להגדיר חיית בר כחיה ’מטופחת’, כפי שנעשה בעבר לתנינים ויענים, ויוטל בחוק איסור על נטישת חיות בר ו-חיות בית, המוחזקות בידי אדם ושחרורן לטבע.

לצד זה, יוחמרו סמכויות הענישה והקנסות בגין עבירה על הסעיפים השונים בחוק, כך שהקנסות יגדלו משמעותית, ותקופת המאסר תגיע לרף המקסימאלי בגין עבירת עוון – 3 שנות מאסר.

השר להגנת הסביבה, ח"כ גלעד ארדן:; "מול היקף האיומים על חיות הבר בישראל, בין היתר עקב הפיתוח מאסיבי וצמצום השטחים הפתוחים, ציד חיות והרעלות, יש צורך לספק הגנה מרבית על חיות הבר, ולתקן את החוק הקיים. אנו משנים מהיסוד את הגדרת חיות הבר, וקובעים, כי כל חיות הבר, תהיינה חיות בר מוגנות. זוהי בשורה אמיתית בתחום השמירה על חיות הבר והמגוון הביולוגי בישראל".

▼ רקע;

החוק הקיים להגנת חיות הבר, שחוקק בשנות ה-50, לא מאפשר כיום הגנה מלאה על חיות הבר ושמירה על האוכלוסיות בבתי הגידול שלהן. שינויים רבים התחוללו בשטחים הפתוחים, המהווים את בתי הגידול ומרחבי הקיום של חיית הבר.

מינים רבים, סובלים מצמצום הולך וגובר של בתי הגידול שלהם, בשל לחצי פיתוח ותשתיות, בינוי ועיור, שטחי חקלאות מודרנית רווית מבנים וטכנולוגיות, ריסוסים בחומרי הדברה, הרעלות מסיביות וציד בלתי מבוקר.

התיקון המוצע בחוק, נותן מענה לצורך סביבתי זה – לחזק את ההגנה על חיות הבר באמצעות שיפור האמצעים להתמודדות עם תופעות הולכות וגוברות הפוגעות באוכלוסיותיהן, כמו; ציד בלתי חוקי, הרעלות של חיות בר, ועוד.

חידושו בכך שהוא כולל שינוי יסודי בתפיסת ההגנה על חיות הבר, וקובע, כי כל חיות הבר, תהיינה "חיות בר מוגנות", למעט מספר מועט של מינים "מזיקים". בכך, תבוטל האבחנה הקיימת בחוק הנוכחי בין "חיית בר מוגנת", אשר צידתה מותרת בהיתר, לבין חיית בר שהוגדרה כ"ציד". ביטול אבחנה זו, יוביל לביטול הציד הספורטיבי, המתבצע כיום באמצעות רשיונות ציד.

▼ עיקרי החוק המוצע;

● ביטול רישיונות הציד וביטול הציד הספורטיבי. מעבר לציד בהיתרים, למטרות המוזכרות בחוק בלבד.
● הוספת איסור על פגיעה בחיית בר מוגנת.
● איסור נטישת חיות בר וחיות בית המוחזקות בידי אדם ושחרורן לטבע
● הוספת מניעת כניסת מינים פולשים ומניעת סיכון אקולוגי, כשיקולים למתן היתר ציד והיתר סחר, החזקה או העברה של חיית בר.
● הוספת איסורים על הרעלת חיות בר ועל שחרור חיות בר או חיות בית (כלב או חתול) לטבע.
● הוספת איסור על סחר בפרווה של חיות בר, אלא בחריגים שיוכרו בחוק.
● ביטול הגדרת חיית בר כחיית בר מטופחת, והוספת הוראת מעבר לעניין גידול יענים.
● החמרת ענישה והוספת סמכויות לבית המשפט.

הצעת חוק הגנת חיות הבר (תיקון מס’ 7) התש"ע, 2010