Featured

בעלי חיים חרקים | פרוקי רגליים

משרד החקלאות, מקיים לראשונה בישראל: קורס הזרעה מלאכותית של דבורים

נבחרת של 8 חוקרים ומגדלי דבורים, לומדים ע"י מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע ומינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות בשיתוף עם מועצת הדבש – כיצד לטפח את דור הדבורים הבא של ישראל – לשיפור הדבש ופעילות הכוורת. היה מתוק
משרד החקלאות, מקיים לראשונה בישראל: קורס הזרעה מלאכותית של דבורים
משרד החקלאות, מקיים לראשונה בישראל: קורס הזרעה מלאכותית של דבורים

שמונה חוקרים ומגדלי דבורים עומדים להפוך לנבחרת הישראלית שתקדם את ענף הדבורים ותשדרג את הדבש הישראלי. בקורס ייחודי שמתקיים השבוע, לראשונה בישראל, ומאורגן על ידי מדריכי שירות ההדרכה והמקצוע ומינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות בשיתוף עם מועצת הדבש, לומדים המשתתפים שיטות מודרניות ומתקדמות לביצוע הזרעה מלאכותית של דבורים. ביצוע הזרעות מלאכותיות יאפשר לטפח את זני הדבורים הקיימים בישראל, לשפר את פעילות הכוורת ולשדרג את הדבש הישראלי, מבחינת איכות וכמות.

בכוורת המחקר של מינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות, חברו שמונת המשתתפים אל ד"ר פיטר שליי, הנחשב למומחה בעל שם בינלאומי בתחום ההזרעה המלאכותית של דבורים.

ד"ר שליי, הוטס במיוחד ממדינת גרמניה לשם הכשרת הצוות, שכבר בקרוב יחל להוביל את כל תחום ההזרעה המלאכותית של ענף הדבורים ב-ארץ ישראל. במהלך הקורס נלמד והוצג, הלכה למעשה, תהליך ההזרעה.

כאשר הדבר נעשה בטבע, יוצאת מלכת הכוורת אל "מסע כלולות" ימים בודדים לאחר היוולדה (7-5 ימים). ב"מסע הכלולות" המלכה עוזבת את הכוורת, עפה למרחקים ואוספת אחריה שובל של מחזרים, עשרות אלפי דבורים זכרים המעוניינים להזדווג עימה.

מלכה בתהליך ההזרעה

המהיר והחזק מכולם, מצליח לעשות זאת, ונופח את נשמתו במהלך ההזדווגות. המלכה מסיימת את תהליך ההפריה לאחר מס’ זיווגים באוויר עם זכרים מהירים נוספים, ושבה אל הכוורת.

בתוך ימים ספורים מתחילה "מלכת הדבורים" בתהליך ההטלה במסגרתו היא מטילה 2,000(!) ביצים ביממה, שמשקלן הכולל עולה על משקל גופה.

חיים אפרת, מנהל המחלקה לדבורים, ב-שירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) אשר ב-משרד החקלאות; "כאשר המלכה, יוצאת ל"מסע הכלולות" שלה היא עפה למרחקים ולא ניתן לדעת מי הזכרים שעמם היא מזדווגת ומה איכותם מבחינה גנטית. תהליך ההזרעה המלאכותית הנלמד בקורס מאפשר התאמת דבורים זכרים בעלי מטען גנטי מובחר. הזרעות אלו, יולידו דורות של דבורים מצוינות וכוורות מניבות".

יוסי קמר, המוגדר "טכנאי מכוורת" המחקר ב-מינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות; "טיפוח תכונות גנטיות חיוביות אצל דבורים הוא עניין קריטי, כי הדבורה חיה מעט מאוד זמן. ההזרעה המלאכותית היא כלי מצוין להבטיח תכונות אלו ולהבטיח את המשך קיום הענף לאורך זמן".