Featured

בעלי חיים צער בעלי חיים

משרד החקלאות, מבקש להפסקת פעילות ב’דיר חזירים’: עבר על חוק צער בעלי חיים

סדרת עבירות על חוק צעב"ח, בדיר חזירים בגליל המערבי, בוצעו ע"י הבעלים בחזירים המוחזקים אצלם; חזירים משותקים, רזים באופן קיצוני, חולים ואף גוססים ולא יכלו לזוז בכוחות עצמם. החזירים אלה טופלו ע"י המגדלים ולא הומתו בהמתת חסד מיידית ◄ נצפה מחסור חמור בנקודות מים, צפיפות היתר בדיר ושאריות צואה ושתן שלא נוקו, לא אפשרו לחזירים רביצה.
משרד החקלאות, מבקש להפסקת פעילות ב’דיר חזירים’: עבר על חוק צער בעלי חיים
משרד החקלאות, מבקש להפסקת פעילות ב’דיר חזירים’: עבר על חוק צער בעלי חיים

חזירות של מגדלי חזירים; משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הודיע היום (יום שלישי | י"ז כסלו התשע"ה), כי הגיש בקשה אל בית משפט השלום בעיר חיפה, להוציא צו מניעה נגד בעלים של דיר לגידול חזירים הממוקם בגליל המערבי, ולהורות למגדלים להפסיק את ההתעללות בבעלי החיים המוחזקים על ידם.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מדובר בתיק חמור מאוד, הכולל סדרת עבירות על חוק צער בעלי חיים (צעב"ח), שבוצעו על ידי הבעלים בחזירים המוחזקים אצלם ב-דיר. הסיפור החל בביקורת שגרתית הנעשית על ידי צוותי משרד החקלאות ופיתוח כפר בדירים לגידול חזירים, במסגרת הביקורת הראשונה התגלו לצוות ליקויים וחריגות הניתנים לתיקון.

צוות משרד החקלאות, הנחה את הבעלים על דרכי שיקום וטיפול על מנת לסייע להם לטפל בחזירים בצורה נכונה וחוקית. הבעלים, הביעו נכונות לתקן את הטעון תיקון, והמשרד, המשיך לעקוב אחר הדיר בשבע עיניים.

במהלך החודשים האחרונים, בוצעו בדיר, מספר רב של ביקורות על ידי צוותי המשרד. בביקורות, נמצאו ליקויים רבים, ועל אף פניות חוזרות ונשנות של המשרד אל המגדלים לתקנם, ועל אף חקירה באזהרה בחשד לביצוע עבירות בניגוד לחוק צער בעלי חיים, בחרו המגדלים להתעלם מההנחיות, תוך גרימת סבל רב ומיותר לבעלי החיים שבחזקתם.

במהלך כל הביקורות, ניתן היה לראות שמבנה הדיר מיושן – הקירות, הגדרות והברזלים ישנים, ומלאים בבליטות וחריצים, ברזלים חלודים ומתפוררים, שמסכנים את שלום החזירים, שלא לתכלית ראויה.

בנוסף, במהלך כל הביקורות, נצפו חזירים משותקים, רזים באופן קיצוני, חולים ואף גוססים ולא יכלו לזוז בכוחות עצמם. חזירים אלה לא טופלו על ידי המגדלים ולא הומתו בהמתת חסד מיידית באופן שהגדיל את סבלם ביחס לחזירים האחרים בדיר, שאף הם סבלו.

עוד נצפה, מחסור חמור בנקודות מים. צפיפות היתר בדיר ושאריות צואה ושתן שלא נוקו, לא אפשרו לחזירים רביצה.

המגדלים, נדרשו והתחייבו בפני המשרד לתקן את הליקויים הבאים; הקטנת מספר החזירים בדיר, וכפועל יוצא גם הקטנת הצפיפות; החזקה נאותה של המקום – ניקוי תקופתי של השטח; תיקון הגגות שקרסו והתאמתם; התאמה כללית של הדיר להחזקת חזירים בהתאם להנחיות.

בביקורת האחרונה בדיר, המדובר, נמצא, כי אלפי בעלי חיים מוחזקים בתנאים העולים לכדי התעללות חמורה ואשר מסכנים באופן ממשי את חייהם. למעשה, מספר רב של בעלי חיים חווים סבל רב, ללא הצדקה וללא תכלית ראויה, ועל אף התחייבויותיהם המפורשות והחד משמעיות לעשות כן.

לכן, פנה המשרד לבית המשפט, על מנת לעצור את ההתעללות בדיר, ולהכריח את הבעלים לקיים את הוראות ההנחיות להחזקת חזירים על פי חוק צער בעלי חיים.

◄ משרד החקלאות; "אלפי בעלי חיים מוחזקים בתנאים העולים לכדי התעללות חמורה ואשר מסכנים באופן ממשי את חייהם"

ממונה תביעות ב-משרד החקלאות ופיתוח הכפר, עו"ד ג’ריס גנטוס; "כפי שעולה מהבקשה שלנו לבית המשפט, אלפי בעלי חיים מוחזקים בתנאים העולים לכדי התעללות חמורה ואשר מסכנים באופן ממשי את חייהם. למעשה, מספר רב של בעלי חיים, חווים סבל רב, ללא הצדקה, ללא תכלית ראויה (למעט, ככל הנראה, חיסכון כספי של המשיבים) ובמידה העולה על הנדרש.

דיר חזירים בגליל המערבי, העובר לכאורה, על חוק צער בעלי חיים | צילום: משרד החקלאות

העובדה שמדובר בבעלי חיים, שמיועדים ל’שחיטה’ בשלב כלשהו מחייהם אינה גורעת מחובת המגדלים, לדאוג לרווחתם ולספק להם תנאי מחיה סבירים שימנעו מהם סבל". מסכם הממונה תביעות במשרד החקלאות.

בסוף שנת 2012, פרסם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, הנחיות להחזקת ’חזירים’, שמטרתן קביעת סטנדרט מינימלי להחזקת החזירים אשר יבטיח סטנדרט מחיה מינימלי לחזירים שמוחזקים ומגודלים למטרת שחיטה, ושלא תיפגע רווחתם. ההנחיות פורסמו בין כלל המגדלים. החזקת החזירים בניגוד להנחיות עשויה לגרום סבל מיותר ומעבר לנדרש.

איכראם חוג'יראת, עוזרת דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסרה לפורטל ’כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’, כי; לאחרונה, אישרה ’ועדת החינוך של הכנסת’ את ’תקנות להסדרת גידול חזירים’ ורווחתם מכוח חוק צער בעלי חיים (צעב"ח), אשר מטרתן לקבוע תנאים בסיסיים ל’החזקת חזירים’ ולשיפור את רווחתם, תוך התחשבות בצורכי החקלאות ומניעת הפצת מחלות בעלי חיים.

במסגרת הפיקוח על קיום הוראות החוק וההנחיות, מבצע משרד החקלאות ופיתוח הכפר, ביקורות שגרתיות ב’דירים לגידול חזירים’.

במסגרת הביקורות, במידה שמתגלות חריגות, משאיר מפקח המשרד, משוב עם כל הליקויים ודרישה לתיקונם. בהמשך לכך, מבצעים גורמי האכיפה ביקורת חוזרת על מנת לעמוד מקרוב על התקדמות תיקון הליקויים.