Featured

בעלי חיים צער בעלי חיים

משרד החקלאות, קובע תנאים מחייבים ומינימליים לכלביות הרשויות המקומיות

השירותים הווטרינרים של משרד החקלאות, עושים סדר ב’כלביות הרשויות המקומיות’, וקובעים לראשונה תנאי מינימום ותנאים מומלצים להולכים על ארבע; מי לא יוכל לעבוד בכלבייה? מי שהורשע בעבירה על חוק צער בעל חיים ◄ מה צריכה לכלול כלבייה? תאים מוגנים משמש וגשם, אמצעי חימום בחורף וחצר למשחק עבור בעלי החיים ◄ מתי צריך להגיע לכלבייה? כל יום!! כולל שבתות וחגים
משרד החקלאות, קובע תנאים מחייבים ומינימליים לכלביות הרשויות המקומיות
משרד החקלאות, קובע תנאים מחייבים ומינימליים לכלביות הרשויות המקומיות

מאז כניסתו לתפקיד של שר החקלאות החדש, מר יאיר שמיר, ניכרת מגמה חדשה ומרעננת בתפקוד המשרד על כל שלוחותיו. כך למשל; השירותים הווטרינרים, החליטו לעשות סדר חדש בכל כלביות הרשויות המקומיות ברחבי המדינה שישפרו את מצבן ותפקודן, ובכך קובעים לראשונה, תנאי מינימום ותנאים מומלצים להולכים על ארבע. על פי נוהל שהושלם בימים אלה במשרד החקלאות, מעתה, כל רשות מקומית בישראל, חייבת להקים בתחומה כלבייה רשותית או לפחות להתקשר בהסכם מחייב לקבלת שירותים מ’כלבייה רשותית’, הנמצאת בתחום רשות אחרת. כל כלבייה, תוכר כ"כלביית רשות", רק לאחר ביקור ואישור של נציג משרד החקלאות, במקום, ולאחר שבחן שכל התנאים המפורטים נמצאים במקום.

הממונה על פי חוק צער בעלי חיים במשרד החקלאות, ד"ר דגנית בן-דב, מסרה, כי; "ביקורות ב’כלביות’ נעשות על ידנו באופן שוטף, כאשר בשנים האחרונות, התייחסנו לטיוטת הנוהל כקווים מנחים. הנוהל מעתה, יקל על ביצוע הביקורות, ויאפשר להגביר אכיפה מול אותן כלביות שאינן עומדות בתנאיו".

ד"ר בן-דב, מוסיפה, כי; "רוב הרשויות המקומיות, מתקשות להקים או לשפץ את ’כלביות הרשות’ מתקציבן, על כן , בעשור האחרון, ניתנו הרבה תמיכות ממשלתיות, רובן מהקרן למען בעלי חיים ב’משרד להגנת הסביבה’, וחלקן גם מתקציב משרד החקלאות. בזכות זאת, כבר היום רוב הכלביות הרשותיות, עומדות בדרישות הנוהל".

◄ אז מה צריכה לכלול כלביית רשות?

הכלבייה, צריכה לעמוד בדרישות ’חוק צער בעלי חיים’, כך שאחזקת בעלי חיים בה לא תגרום להם נזק או סבל כלשהם. בנוסף, הכלבייה, צריכה לקלוט בעלי חיים בהתאם לגודלה, כך שהצפיפות במקום לא תגרום להתעללות בבעלי החיים המוחזקים.

הרופא הווטרינר העירוני האחראי או רופא וטרינר עירוני, מטעמו, יגיע ל’כלבייה’, לצורך בדיקת בעלי החיים המוחזקים בה לפחות פעם ביום. בסופי שבוע וחגים, אדם בעל ידע מתאים, יגיע לכלבייה כדי לטפל בבעלי החיים שבה.

בנוסף, בכלבייה הרשותית, ינוהל רישום יומי לגבי כל בעל חיים המוחזק בה, כל עובד בכלבייה, ידווח באופן מיידי לרופא הווטרינר האחראי על כל סימן או ממצא חריג הנוגע להתנהגותו, בריאותו ומצבו של בעל חיים המוחזק בכלבייה.

שטח הכלבייה, יכלול; שני מבנים ובהם תאים, כאשר אחד מהמבנים מיועד להחזקת כלבים, והשני מיועד להחזקת חתולים או לחלופין מבנה אחד עם אזור נפרד לחתולים, באופן שאין קשר עין בין הכלבים לחתולים וחצר, המאפשרת שחרור הכלבים למשחק, ושעשוע.

תאי בעלי החיים, יהיו מקורים באופן המגן מפני גשם ושמש, ויכללו אמצעי חימום שניתן להפעיל בחורף. רצפת התא, וקירותיו יהיו בנויים מחומרים קשיחים, אשר אינם ניתנים ל-לעיסה, אינם סופגים מים וניתנים לניקוי ולחיטוי בנקל. רצפת התא, תהיה בעלת שיפוע המאפשר ניקוז מי השטיפה וההפרשות שבכלוב לתעלת ניקוז, כך ש-בעל החיים, לא יאלץ לשבת בהפרשותיו.

בתאים, יהיו דרגשים במספר ובשטח המספיקים למנוחה לכל בעלי החיים שבכלוב בו זמנית. על הדרגשים להיות מוגבהים מהקרקע, ואם עשויים מבטון או ממתכת גם לכלול בידוד טרמי. בתאי החתולים, יהיה ארגז לעשיית צרכים עם חול חתולים, בהתאם למספר החתולים שבכלוב.

◄ מי לא יוכל לעבוד בכלבייה?

מי לא יוכל לעבוד בכלבייה? מי שהורשע בעבירה על חוק צער בעל חיים. הנוהל אף מסדיר את העסקת העובדים בכלביות, על פיו לא יועסק עובד בכלבייה או בלכידת כלבים עבור הרשות אם גילו נמוך מ- 18 שנה או אם הורשע או הוטל עליו קנס בעבירות על פי חוק צער בעלי חיים במהלך 7 השנים שקדמו להעסקתו.

על הכלבייה, גם לנהוג במדיניות המעודדת אימוץ בעלי חיים שבתחומה – כלבייה רשותית, תהיה פתוחה וזמינה לאימוץ, לביקורים ולמסירת מידע לפונים, בהיקף שלא יפחת ממחצית(!) משעות הפעילות של הכלבייה.

הכלביות, המאושרות, יתפרסמו באתר האינטרנט של משרד החקלאות, כך שהציבור, ידע אילו הן הכלביות המאושרות, וכיצד ניתן לפנות אליהן.