Featured

מים

שר החקלאות, והשר להגנת הסביבה, לחקור מי מזהם בכוונה את תשלובת מי הקישון

שר החקלאות ופיתוח הכפר, והשר להגנת הסביבה, פנו אל מפכ"ל המשטרה, ואל ראש השב"כ, בבקשה להורות מיד על פתיחת חקירה אינטנסיבית לצורך זיהוי מקור הזיהום ◄ ההשקיה במים המזוהמים גרמה לנזקים כבדים לחקלאים, לקרקע, ואף לחשש לפגיעה ב’בריאות הציבור’.
שר החקלאות, והשר להגנת הסביבה, לחקור מי מזהם בכוונה את תשלובת מי הקישון
שר החקלאות, והשר להגנת הסביבה, לחקור מי מזהם בכוונה את תשלובת מי הקישון

בשקט, בשקט וללא כל רעש תקשורתי, האם החשש מפני טרור ביולוגי נגד מדינת ישראל, קורם לו צורה? על קושייה זו יצטרכו גורמי הביטחון בישראל, להשיב בקרוב, בעקבות פנייה של שר החקלאות ופיתוח הכפר מר שלום שמחון, והשר להגנת הסביבה מר גלעד ארדן, אל מפכ"ל משטרת ישראל רב ניצב דודי כהן, ואל ראש השב"כ מר יובל דיסקין, בבקשה להורות על פתיחת חקירה אינטנסיבית לזיהוי מקור הזיהום במאגרי הקולחין של ’תשלובת מי הקישון’.

השרים שמחון, ועמיתו ארדן, מעלים השערה עד כדי קביעה, במכתבם, כי "הזיהום המדובר, הינו מכוון".

השניים, מוסיפים, וכותבים, כי; "לפני כחודשיים, התגלו באזורים המושקים במי קולחין מ’מאגרי תשלובת הקישון’, צריבות בגידולים חקלאיים שונים. בתחילת חודש ספטמבר, משהתגברה התופעה, פנו החקלאים אל חברת "מקורות" ובהמשך לפנייתם הסתבר שישנה בעיה באיכות המים המסופקים מהמאגרים.

השר שמחון, והשר ארדן, מגלים בהמשך מכתבם, כי; "בדיקות אנשי המקצוע, העלו, כי המים מכילים ריכוז גבוה ביותר של חומרי הדברה, בעיקר קוטלי עשבים, חלקם חומרים שאינם בשימוש בארץ, מזה מספר שנים.

בעקבות הגילויים הופסקה הזרמת מי הקולחין ממאגרי תשלובת הקישון, ובאופן זמני מסופקים לחקלאים מים שפירים".

לדברי השרים; "קיומם של חומרי הדברה בריכוז כה גבוה, ומסוגים שכאמור אינם נמצאים בשימוש בארץ, מעלה חשד לזיהום מכוון של מאגרי הקולחין של תשלובת הקישון.

ההשקיה ב’מים המזוהמים’, גרמה לנזקים כבדים לחקלאים, לקרקע, ואף לחשש לפגיעה ב’בריאות הציבור’.

נבקשכם להורות על פתיחת חקירה אינטנסיבית, לאלתר, לצורך זיהוי מקור הזיהום". סיכמו שר החקלאות ופיתוח הכפר מר שלום שמחון, והשר להגנת הסביבה מר גלעד ארדן את פנייתם אל מפכ"ל המשטרה, ואל ראש השב"כ, עם העתק גם למר יצחק אהרונוביץ, השר לביטחון פנים.

השרים, צירפו למכתבם 3 מסמכים, בהם מכתבו של מר עידו רוזיליו – מנכ"ל חברת מקורות, מתאריך; 13.10.10, תוצאות בדיקות מי המאגרים מתאריך; 10.10.10, מכתבו של ד"ר טוביה יעקובי, מתאריך; 14.10.10.

◄ מאגרי תשלובת הקישון

מטרת מאגרי תשלובת הקישון, הינה השבת מי קולחים של אגוד ערים לביוב חיפה לצורך השקיה חקלאית בעמק יזרעאל. אזור גיאוגרפי: ממפרץ חיפה ועד חלקו הצפון מזרחי של עמק יזרעאל.

"תשלובת הקישון", מפעל ההשבה השני בגודלו בישראל, משיב את מי הקולחים של מט"ש חיפה ומט"ש עפולה לצורכי השקיה חקלאית בלתי מוגבלת בעמק יזרעאל. כמו כן, קולט המפעל את מי השיטפונות הנאגרים במאגר כפר ברוך.

שורשיו של המפעל, נעוצים בשנות השלושים, עת היה המפעל היחידי בארץ שהעביר מים מאזור לאזור, וזאת למרות התנגדותו של השלטון הבריטי. הפעלתו אפשרה הקמת יישובים נוספים בעמק יזרעאל המערבי והרחבת גידולי השלחין בעמק.

▼ התשלובת כוללת;

• תחנת שאיבה בסמוך למט"ש חיפה שבמפרץ חיפה,
• בריכות ותחנה באזור כפר יהושע, שהוקמו לצורך הגדלת הספיקות ממט"ש חיפה
• צינור הולכה באורך של כ- 39 ק"מ ממט"ש חיפה למאגרי מעלה הקישון.
• מאגרי מעלה הקישון שקולטים את מי הקולחים שנמצאים דרומית לעיר עפולה
• מאגר כפר ברוך שנמצא בצמוד למושב כפר ברוך, קולט במשולב גם קולחים וגם מי שיטפונות בעזרת תחנת שאיבה לשיטפונות שממוקמת על ערוץ הקישון בצמוד למאגר
• 4 מאגרים שנמצאים בפריפריה באזור התענכים והתבור.

סה"כ נפח האיגום במאגרי התשלובת עומד על 26.5 מלמ"ק.

מי הקולחים שמסופקים לתשלובת שוהים במאגרים תקופה ממושכת (לפחות 60 יום) לפני אספקתם. בנוסף, לכל מאגר בתשלובת צמודה תחנת שאיבה והמים הנשאבים, עוברים חיטוי בכלור, כך שהמים משודרגים לרמה שלישונית.

התשלובת מספקת קרוב ל-30 מלמ"ק קולחים בשנה להשקיה בעמק.

בשנים האחרונות היא נמצאת בפתוח מואץ של צרכנים נוספים, וכן, תוכניות לתורמי קולחים נוספים. מתוך אתר מקורות