Featured

מים

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תעניק פרס מפעל חיים לפרופ’ אורה קדם בכנס איגוד המים הישראלי

פרופ’ קדם, בעלת שם בינלאומי, שהייתה חלוצה בתחום טכנולוגיות התפלת מים, החלה את הקריירה שלה בביו-פיסיקה של ממברנות, שהפכה מאוחר יותר לבסיס פעילותה בטכניקות התפלה מודרניות ◄ גם בימים אלו פרופ’ קדם, ממשיכה להיות פעילה ולייעץ לארגוני התפלה שונים.
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תעניק פרס מפעל חיים לפרופ’ אורה קדם בכנס איגוד המים הישראלי
אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תעניק פרס מפעל חיים לפרופ אורה קדם

פרס מפעל חיים, יוענק לכלת פרס ישראל, פרופ’ אורה קדם, ממניחי היסוד לחקר המים באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. פרופ’ קדם, תקבל את הפרס בכנס ’איגוד המים הישראלי’, אשר יתקיים בכפר המכבייה בין התאריכים ה-17-18 במרץ 2010.

פרופ’ (אמריטוס) אורה קדם, חלוצה בתחום ’טכנולוגיות התפלת מים’, חלקה את פרס ישראל למדעי הטבע ב-1961 עם פרופ’ אהרון קציר (שנרצח בטבח מחבלים בנמל התעופה ע"ש בן גוריון בלוד בשנת 1972).

פרופ’ קדם, החלה את הקריירה שלה ב’ביו-פיסיקה’ של ממברנות, שהפכה מאוחר יותר לבסיס פעילותה בטכניקות התפלה מודרניות. קדם, השתתפה במחקרים רבים בהולנד ו-מסצ’וסט ואף הגיעה אל אוניברסיטת בן-גוריון, למשך שנה ב- 1967.

לאחר הירצחו של פורפ’ קציר, בשנת 1973, ייסדה קדם את המחלקה לחקר ממברנות ב-’מכון ויצמן’, ועמדה בראשה. בנוסף מונתה למנהלת המדעית של חברת מחקר לפיתוח ממברנות להתפלת מים.

לאחר שפרשה ממכון ויצמן בשנת 1995, היא חזרה אל אוניברסיטת בן-גוריון, כמייסדת המחלקה להתפלה וטיפול במים, ושימשה כראש המחלקה במשך 8 שנים.

פרופ’ קדם, הושפעה מעבודתו של המדען אמריקני סידני לוב, חבר סגל המחלקה להנדסה כימית באוניברסיטה, אשר חולל מהפכה בתחום ה’אוסמוזה ההפוכה’, ואשר תגליותיו הן הבסיס לשיטות התפלה עד היום.

המחלקה שהקימה, היא חלק מ-’מכון צוקרברג לחקר המים’, ב-מכונים לחקר המדבר ע"ש בלאושטיין בקמפוס האוניברסיטה בשדה בוקר, וכיום בעלת שם בינלאומי.

בנוסף להיותה כלת פרס ישראל, פרופ’ קדם, היא גם כלת פרס ’דדלי רייט’, היא קיבלה תואר דוקטור לשם כבוד מאוניברסיטת בן-גוריון בשנת 1997, מאוניברסיטת Twente בהולנד בשנת 2007, ובנוסף היא חברת האקדמיה האמריקאית להנדסה.

גם בימים אלו, פרופ’ קדם, ממשיכה להיות פעילה ולייעץ לארגוני התפלה שונים.